HSP-er Augustijn aan het woord, mannen zijn ook hoogsensitief

Hoogsensitief zijn is echt niet alleen een vrouwending. Ook mannen zijn hoogsensitief. Dat één op de vijf mensen hoogsensitief is, is algemeen bekend. De verdeling man/vrouw is gelijk, daarin zit dus absoluut geen verschil. Daarom ben ik ook heel blij dat Augustijn zijn verhaal wil delen.

Wie is Augustijn?

Ik ben Augustijn, 29 jaar, getrouwd met Ineke en vader van 2 kinderen. Ik werk bij een klein bedrijf dat machines ontwikkelt en produceert. Mijn functie is een brede functie op kantoor: 3D tekenen, inkopen, verkopen, plannen, administratie, etc.

Wanneer kwam jij erachter dat je hoogsensitief bent en hoe kwam je erachter?

Inmiddels een jaar geleden kwam een blog van Inge op mijn pad, dat me het zetje gaf om me toch meer te verdiepen in hoogsensitiviteit. Ik was het begrip al eerder tegengekomen, maar ik associeerde mezelf er nog niet mee. Wel een zelftest gedaan (23 vragen, gebaseerd op het onderzoek van E. Aron) maar daarmee niet geconcludeerd dat het op mij van toepassing zou kunnen zijn. De gastblog van Inge zorgde ervoor dat ik er toch nog eens serieus naar  ben gaan kijken. Weer een zelftest gedaan en geconcludeerd dat ik toch wel veel eigenschappen van hoogsensitiviteit bezit.

Hoe vind je het om hoogsensitief te zijn?

Dat verschuift inmiddels van ‘lastig’ naar ‘normaal’. het accepteren van deze eigenschap van mezelf viel me niet zwaar. de vraag “wat nu?” zweefde wel dagelijks door mijn hoofd.

Waaraan merk je vooral dat je hoogsensitief bent?

“Zo moe als jij bent, dat is echt niet normaal voor zo’n jonge vent als jij! Toen ik zo oud was als jij…” Omdat ik nog niet zo helder heb hoe ik mijn energie moet managen, lukt me dat ook niet goed. Dat heeft als gevolg dat ik vaak te weinig energie heb om nog dingen te kunnen doen of samen met Ineke te bespreken.

Augustijn ook mannen hoogsensitief

Wat ervaar je eventueel als last? En wat vind je juist heel fijn aan hoogsensitief zijn?

Last klinkt zo negatief, ik neem de signalen van overprikkeling waar, zonder ze meer als last te zien. Het is gewoon zo. Punt. Geen oordeel. De signalen van overprikkeling die ik vaak merk zijn:

  • Nog alerter alles waarnemen, nog meer ongefilterd. Autorijden is op zo’n moment het recept voor hoofdpijn: alle logo’s op vrachtwagens zie ik dan bewust. Alle verkeersborden ga ik lezen, ookal weet ik wat er op staat. Alle reclameborden langs de weg neem ik in me op. En dat allemaal terwijl ik me ervan bewust ben dat ik die prikkels niet nodig heb en juist moet vermijden, het negeren van die prikkels kan op die momenten simpelweg niet.
  • Boodschappen doen (keuzes, keuzes, keuzes) kan me zo erg uitputten mentaal dat een inhoudelijk gesprek op de bank niet meer te doen is. Mijn brein voelt dan als een verstopte trechter.

Daarentegen is het heerlijk dat ik bewust kan gaan ontspannen, 7 jaar voor ik wist HSP te zijn, had ik die behoefte ook al: midden in toeristisch London ging ik op een bankje liggen om te ontspannen, zo’n 15 minuten. Opgeladen kon ik daarna weer verder. De tintelingen van ontspanning in mijn lichaam, geven me een tevreden en positief gevoel. En eigenschap die voor mij fijn is (maar niet altijd voor een ander), is dat ik een klein beetje informatie nodig heb, om daar vervolgens een totaalplaatje in detail bij te kunnen visualiseren met de belangen van betrokkenen, een inschatting van haalbaarheid, een oordeel over het nut ervan, etc. Of als dat plaatje nog niet volledig is, stel ik vragen om dat wel compleet te krijgen. De ander ziet dat als pessimistisch, of leeuwen en beren op de weg zien. Alleen zijn die conclusies te snel gemaakt, ik ben wel degelijk positief ingesteld. Dat zit onder een kritische laag.

Ook Wendy deelt haar verhaal over het hoogsensitief zijn.

Wat voor invloed heeft jouw hoogsensitiviteit op je werk of studie?

Terugkijkend is de reden van mijn baanwissel voornamelijk gebaseerd geweest op hoe ik me voelde binnen het bedrijf. En dan vooral hoe ik me voelde tussen de mensen die er werken, de sfeer in het bedrijf. Mijn huidige werksfeer is heel sociaal, open en betrokken. Ik heb enorme vrijheid om mijn werk in te delen, ik werk (bijna:-)) niet met deadlines als donderwolk boven mijn bureau. Deze kenmerken van mijn huidige job, geven me nog dagelijks opluchting ten opzicht van mijn vorige baan. Let wel, deze veilige werksfeer is vooral merkbaar tussen de regels door. Bij mijn vorige baan zou dit ook zo zijn, als ik het de leidinggevenden had gevraagd, maar zo veilig en constructief voelde het niet.

Hoe ga jij om met je hoogsensitiviteit?

Eerst heb ik veel gelezen over HSP, boeken aangeschaft, blogs gelezen, webinar gevolgd, etc. Nu ben ik op het punt dat ik de theorie ken, maar het lastig vind om er praktijk van te maken. Ik laat me nog te veel leiden door wat er op mijn pad komt, ik word teveel geleefd. Dat is mijn valkuil, waar ik steeds meer manieren voor vind om er uit te komen.

Beïnvloed jouw hoogsensitiviteit het gezinsleven en hoe gaan jullie daar mee om?

Deels beïnvloedt mijn hoogsensitiviteit het gezinsleven, zoals bij ieder mens zijn persoonlijke eigenschappen van invloed zijn op het gezinsleven. De duidelijkheid over hoogsensitiviteit maakt dat er heldere keuzes gemaakt kunnen worden in het gezin. Vooral samen begrijpen we elkaar steeds beter en weten we van elkaar wat we nodig hebben. Dat levert begrip, ruimte en rust op.

mannen zijn ook hoogsensitief

Hoe zorg jij voor jezelf als je overprikkeld bent?

Dagelijks naar mijn werk fietsen, dat bespaart me een prikkelrijke autorit naar huis. Proberen de goede dingen te eten, die me niet meer overprikkelen. Mezelf terugtrekken en 20 minuten mindful doorbrengen. Tijdig slapen. Bewuster de agenda vullen. Dit was de theorie, wat me nog te vaak niet lukt om toe te passen.

Heb je hulp gezocht bij een coach of ben je vooral zelf aan de slag gegaan?

Ik heb een coach (integraal therapeut) bezocht, maar daar werd mijn hulpvraag niet (h)erkend, terwijl de therapeut dat wel dacht. Een mismatch. Verder heb ik vooral mezelf ingelezen. Onlangs hebben we (Ineke en ik samen) een workshop gevolgd over ‘hoogsensitiviteit, wat nu?’ van De Inspiratie. Een andere methode om beter met mijn hoogsensitieve eigenschappen om te gaan, heb ik gevonden in acupunctuur. Het heeft mijn grens van overprikkeling verlegd zodat ik beter omga met de prikkels van het leven in de 21e eeuw.

Wat is het belangrijkste wat je geleerd hebt over hoogsensitiviteit?

Het meest schokkende wat ik geleerd heb, is dat er veel onwetendheid is over hoogsensitiviteit in de maatschappij als geheel, maar (nog erger) bij psycho-sociale hulpverlening nog meer! Er zijn nogal wat symptomen van niet-(h)erkende hoogsensitiviteit. En veel daarvan hebben overlap met de beschreven symptomen bij de ziekten, syndromen en afwijkingen in de DSM5. Een van de gevolgen is dat er mensen zijn die ‘simpelweg’ hoogsensitief zijn, met één of meerdere diagnoses in een tehuis zitten, met medicatie die niet gezond te noemen is. Schrijnend!

Des te meer reden om een bijdrage te leveren aan meer bekendheid over hoogsensitiviteit. Net zoals Inge dit in het groot ook doet op haar blog.

Dank je wel

Augustijn, bedankt dat ook jij jouw verhaal open en eerlijk wil delen. Dit laat duidelijk zien dat niet alleen vrouwen, maar ook mannen hoogsensitief zijn. Wil je meer van Augustijn en zijn gezin voorbij zien komen. Neem dan een kijkje op de blog van zijn vrouw Ineke, op Facebook of Instagram.

Wil je op de bovenstaande blog reageren, dan kan dat uiteraard door een berichtje hieronder achter te laten, te mailen of via de social media een berichtje te sturen. 

Wil je op de hoogte blijven van onze ervaringsverhalen, reviews van boeken gerelateerd aan hsp abonneer je op dit blog en krijg direct een mailtje als er een nieuwe blog online is. Ook via Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter kunnen jullie ons blijven volgen. Zie ik je daar? Wil je maandelijks op de hoogte blijven van tips, een blik achter de schermen en de laatste blogs? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Foto’s zijn met toestemming verkregen van Augustijn en Ineke.

Please follow and like us: