HSP-er Cynthia aan het woord, trots op mijn label HSP

Cynthia weet al een lange tijd dat ze heel gevoelig is, maar wil zichzelf niet in een hokje stoppen. Lees vandaag in het 6e HSP-er aan het woord Cynthia haar verhaal over haar hoogsensitiviteit.

Wie is Cynthia?

Mijn naam is Cynthia, ik ben 36 jaar oud en woon in Ede. Op mijn blog Cynspirerend schrijf ik met veel plezier over mijn favoriete onderwerpen: lekker eten, bordspellen, moederschap en bewust leven.

Vorig jaar ben ik overspannen geworden en heb mijn toenmalige baan opgezegd. Grappig genoeg begon mijn blog in datzelfde jaar enorm te groeien. Ik kreeg steeds meer lezers en leuke opdrachten. Een heel leerzaam jaar: voor mijzelf en voor mijn blog.

Ik ben nu bezig met de voorbereidingen om me in te schrijven bij de KvK, zodat ik van schrijven mijn beroep ga maken. Ook ben ik aan het zoeken hoe ik weer als coach aan de slag wil. Ik mensen graag helpen om te verbinden: met anderen, maar ook met zichzelf. Heel spannend, maar zo leuk!

Wanneer kwam jij erachter dat je hoogsensitief bent en hoe kwam je erachter?

Ik ben altijd al gevoelig geweest. Voor sfeer, voor emoties van anderen en kon ook van jongs af aan contact maken met energietjes. Dit was eigenlijk heel normaal voor me en mijn ouders luisterden en hielpen me hierin.

Het label ‘hoogsensitief’ heb ik echter jarenlang vermeden. Ik was bang dat ik daarmee in een hokje geplaatst zou worden en daar houd ik niet zo van.

Maar zo’n 8 jaar terug kwam ik terecht bij een psycholoog die gespecialiseerd was in hoogsensitiviteit (HSP). Zij raadde mij een boek van Elaine Aron aan. Daardoor begreep ik veel meer van mezelf en wat ik nodig had.

Daardoor zie ik hoogsensitiviteit niet meer als hokje, maar als een label om met trots te dragen. En een eigenschap om rekening mee te houden.

Hoe vind je het om hoogsensitief te zijn?

Ik vind het meestal fijn. Voor mij is het een natuurlijk onderdeel van wie ik ben.

Maarre… soms is het ook vermoeiend hoor. In grote groepen of met veel drukte om me heen vind ik het soms lastig om alle indrukken te verwerken en me af te sluiten.

Waaraan merk je vooral dat je hoogsensitief bent?

Ik ben erg gevoelig voor emoties, sfeer en gevoelens. Als ik ergens binnenkom voel ik direct of er iets aan de hand is en wie er niet lekker in zijn of haar vel zit.

Maar ik merk het ook aan kleine dingen: zo kan ik bijvoorbeeld echt niet tegen naadjes in mijn sokken. Ik draag veel van mijn naadloze sokken zelfs binnenstebuiten. Oeps!

Wat ervaar je eventueel als last? En wat vind je juist heel fijn aan hoogsensitief zijn?

Ik heb echt moeten leren om mijn hooggevoeligheid als informatiebron te zien. Voorheen voelde ik bijvoorbeeld aan dat iemand niet lekker in zijn vel zat en had ik ook echt het idee dat ik er iets mee moest doen. Helpen bijvoorbeeld.

Door mijn hoogsensitiviteit als zintuig te zien, is het makkelijker om de dingen die ik oppik los te laten. Als iemand met mij wil praten over zijn gevoelens, vertrouw ik er nu op dat diegene hiermee naar mij toe komt. Ik ben niet verantwoordelijk voor andermans geluk.

Heb jij het verhaal van Fanny al gelezen? Ook zij deelde haar ervaring met haar hoogsensitiviteit.

Wat voor invloed heeft jouw hoogsensitiviteit op je werk of studie?

Ik werk het liefst in een klein team of alleen. Ik heb jarenlang in een kantoortuin gewerkt en snap nu achteraf wel dat ik dat vermoeiend vond. Constant al die prikkels om je heen.

Wat dat betreft is het voornemen om nu voor mezelf te beginnen ideaal. Ik kan mijn eigen tijd inplannen, werk heerlijk in mijn eigen bubbel en kan mijn creativiteit uiten in mijn schrijfsels.

Ik ben nu ook bezig met een cursus om beter te leren plannen. Dat doet ook wonderen voor het overzicht en de rust in mijn hoofd. 😉

Hoe ga jij om met je hoogsensitiviteit?

Ik zie het als een fijne informatiebron, waardoor ik anderen makkelijker begrijp. Daarnaast begrijp ik dat ik meer behoefte heb aan rust, structuur en af en toe lekker in mijn ‘bubbel’ zitten.

Ook zorg ik dat ik niet te veel met mijn smartphone bezig ben. Bijna alle meldingen staan uit en mijn social media gebruik ik voornamelijk om mijn lezers op de hoogte te brengen van een nieuw artikel op mijn blog. Als ik teveel naar mijn smartphone staar, ben ik sneller overprikkeld. Bovendien mis ik dan de verbinding met mijzelf, mijn gezin en mijn omgeving.

Beïnvloed jouw hoogsensitiviteit het gezinsleven en hoe gaan jullie daar mee om?

Bij mijn dochter van 4 jaar herken ik aardig wat hsp kenmerken. In grote groepen kijkt ze de kat uit de boom, ze vindt harde geluiden echt niet fijn en is gevoelig voor sfeer.

Na een drukke (school)dag vindt ze het fijn om soms even alleen te knutselen, spelen of bouwen.

Gelukkig houdt mijn man ook van rust en vindt ie het ook fijn om zich af en toe even lekker af te sluiten. Wat dat betreft werkt dat goed binnen ons gezin.

Hoe zorg jij voor jezelf als je overprikkeld bent?

Wandelen helpt erg goed als ik een ‘volle kop’ heb. En schrijven is ook een ideale manier om mijn hoofd te legen.

Tekenen, schilderen, een spelletje spelen of even alleen in de keuken koken vind ik fijn.

Vorig jaar heb ik een cursus mindfulness gedaan. Hierdoor heb ik ook een paar fijne meditaties die ik op kan zetten als ik behoefte heb aan rust.

Heb je hulp gezocht bij een coach of ben je vooral zelf aan de slag gegaan?

Acht jaar terug heb ik bij een psycholoog gelopen en daarnaast heb ik ook boeken gelezen over HSP. Beiden waren erg leerzaam om mezelf beter te begrijpen en beter voor mezelf te zorgen.

Hoogsensitiviteit is niet alleen iets wat je bij vrouwen ziet. Ook mannen zijn hoogsensitief. Lees het verhaal van Augustijn die als eerste man op Inge Beleeft zijn verhaal doet.

Wat is het belangrijkste wat je geleerd hebt over hoogsensitiviteit?

Hoogsensitiviteit zien als een (extra) zintuig. Dat heeft me geholpen om alles wat ik oppik ook weer makkelijk los te kunnen laten. Een hele opluchting! 😉

Bedankt Cynthia

Cynthia, dank je wel dat jij jouw reis in de wereld van hoogsensitiviteit wilde delen. Mooi om te lezen hoe ook jij er een positieve draai aan hebt kunnen geven. Dat je het daardoor ziet als iets moois. Daarnaast volg ik je al een tijdje en blijf je zeker volgen!

Wil je op de bovenstaande blog reageren, dan kan dat uiteraard door een berichtje hieronder achter te laten, te mailen of via de social media een berichtje te sturen. 

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Wil jij ook je verhaal delen op Inge Beleeft? Voel je vrij om mij te mailen op inge@ingebeleeft.nl

Om je verhaal te delen hoef je geen blogger te zijn. Je mag het onder je eigen naam doen of anoniem.

Wil je op de hoogte blijven van onze ervaringsverhalen, reviews van boeken gerelateerd aan hsp abonneer je op dit blog en krijg direct een mailtje als er een nieuwe blog online is. Ook via Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter kunnen jullie ons blijven volgen. Zie ik je daar? Wil je maandelijks op de hoogte blijven van tips, een blik achter de schermen en de laatste blogs? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Niet schrikken! Deze blog bevat affiliate linkjes. Deze linkjes brengen je naar de webwinkel voor meer informatie over het product en de mogelijkheid het te kopen. Door hierop te klikken en het product te kopen steun je Inge Beleeft. Wil je er meer over weten, kijk dan op affiliate links.

Foto’s zijn met toestemming van Cynthia verkregen.

Please follow and like us: