Omgaan met HSP, hoe doe ik dat?

Omgaan met HSP, hoe doe ik dat? Ik kan je hierin inspiratie geven wat mij heeft geholpen. Want uiteindelijk moet jij leren omgaan met jouw hoogsensitiviteit. Een ervaringsverhaal vol maniertjes hoe ik heb leren omgaan met mijn hoogsensitiviteit.

Het ontdekken van hoogsensitiviteit

Ik was 32 toen ik ontdekte dat ik hoogsensitief ben. Een feest van herkenning toen ik me ging inlezen. Maar naast mijn eigen ontdekkingsreis daarin beginnen, hadden we gelijk ook die van onze oudste. Die was namelijk degene die dit balletje liet rollen.

Lees ook: Bloemen en planten zijn ook een vorm van zelfzorg

Hoogsensitiviteit accepteren

Het accepteren van mijn hoogsensitiviteit is eigenlijk jezelf beter leren begrijpen. Alsof je jezelf moet leren kennen. Maar vanuit die reis kon ik wel leren omgaan met HSP. Toch is het lastig om hetgeen wat je leest in boeken om te zetten naar een “nieuwe levensstijl” die past bij het hoogsensitief zijn.

Bijtanken na een drukke dag

Na een weekendje weg of een drukke dag was ik grof gezegd gewoon naar de klote. Ik snapte gewoon niet dat mensen nog zo fit waren na een weekendje weg, terwijl ik er een dagje extra vrij achteraan plakte omdat ik moest bijkomen. Het voelde vaak alsof ik een weekend lang had doorgehaald met veel drank en dus een kater had. Nu weet ik gewoon dat dit hoort bij het hoogsensitief zijn en geef mezelf zo’n bijkom dagje cadeau. Ook na een drukke dag plan ik rust voor mezelf in. Rust kan ik vinden in lekker lezen, muziek luisteren, podcast luisteren of bijvoorbeeld even creatief bezig zijn.

Koptelefoon om te ontspannen.

De 20 minuten regel

Om het emmertje goed te legen heb je 20 minuten ontprikkel tijd nodig. Alleen deze 20 minuten regel kan je niet overal toepassen. Dus soms moet je ook gewoon dealen met vijf minuten ontprikkeltijd. Als je dan maar heel even de kans krijgt om te schakelen. Nu heb ik vrij flexibele werktijden en kan ik vrij flexibel mijn uren indelen, maar niet iedereen heeft dit geluk. En soms komt het bij mijn werk ook niet uit dat ik korte pauze neem, maar door bijvoorbeeld na een overleg even 5 minuten doelloos te staren en mezelf even af te sluiten kan ik mezelf al enorm helpen waardoor omgaan met HSP een stuk makkelijker wordt.

Omgaan met HSP, maak van jezelf een prioriteit

Ik houd altijd deze regel in gedachten: Een nee tegen een ander, is een ja tegen jezelf. Dit is misschien nog wel het lastigste van alles. Hoogsensitieve mensen zijn van nature erg zorgzaam. Daar is niks mis mee, maar ze vinden het ook lastig om grenzen aan te geven. Daardoor vergeten ze vaak zichzelf. Ook ik deed dat en doe dat soms nog weleens. Voordat ik echt aan mezelf ging denken had ik een burn-out en een coachingstraject nodig. Soms verval ik nog weleens in het oude patroon. Toch weet ik dit veel sneller te herkennen en weet ik daardoor eerder weer op het goede pad te komen.

Lees ook: 33 zelfzorgmomenten voor hoogsensitieve mensen

Een koptelefoon

Je kan hiervoor een gewone of een noice canceling koptelefoon voor aanschaffen. Ik heb mezelf een paar jaar geleden een gewone koptelefoon cadeau gegeven. Daar zet ik een fijn muziekje op aan als het even te veel wordt. De kinderen heb ik aangeleerd dat als ik de koptelefoon op heb, ze me even met rust moeten laten. Werkt ook echt top als je aan het koken bent.

In een bubbel kruipen op weg naar het werk

Het openbaar vervoer om naar mijn werk te gaan vond ik verschrikkelijk, maar had daarin mijn maniertjes gevonden. Om op mijn werk te komen moet ik eigenlijk met de bus en de tram. De bus verving ik voor de auto. Ik reed naar het beginpunt van de tram die ik nodig had om naar mijn werk te komen. Dan was het nog rustig. Ik zat op de heenweg altijd op een plek waarbij ik niet kon zien hoe druk het was. Zorgde dat ik een mijn e-reader bij me had om een boek te lezen zodat ik in mijn eigen bubbel kon kruipen.

Terug naar huis stapte ik dus halverweg het traject in en was het vaak wel heel druk. Gelukkig had ik dan de auto nog om even te ontladen. Ik vind het dan heerlijk om ongegeneerd keihard mee te zingen met de radio.

Bubbels zijn sowieso goed

Ook bij grote groepen mensen of iemand die veel energie vraagt werkt het om je eigen bubbel te visualiseren. Om te voorkomen dat je de energieën van andere overneemt, is het fijn om je daarvoor af te sluiten.

Plannen is het toverwoord bij omgaan met HSP

Het leven is niet te plannen, maar de dagelijkse dingen kan je vaak wel inplannen. Daarom plan ik iedere week de dagelijkse dingen. Van wat huishoudelijke klusjes tot de afspraken. Alles gaat in mijn planner. Want de dingen die je plant of opschrijft, hoef je niet te onthouden en scheelt weer prikkels door de dag heen. Help jezelf in plaats van jezelf in de weg zitten.

een planning maken helpt bij het omgaan met hsp.

Rust, regelmaat en reinheid

Ze worden vaak bij kinderen genoemd de 3-R, maar hoogsensitieve mensen doen het er ook goed op. Ook hebben we hier vaste rituelen in huis die mij enorm helpen. Ook al zijn het soms kleine dingen, bedenk dan altijd heel veel kleine stapjes vormen ook een grote stap.

Niet alles over-analyseren

Ik ga niet bij iedere emotie terug naar mezelf om te zien of ik waarom ik nu zo boos, verdrietig of geïrriteerd ben. Soms mag je ook gewoon even boos zijn op iets of iemand. Als je namelijk alles gaat analyseren waarom die emotie er is, of het wel je eigen emotie is of die van een ander, dan ben je straks alleen maar bezig met het uitpluizen van de ontstane emotie. Raak je overprikkeld door al je eigen gedachtes en analyses. Soms kan een goede vriend(in) of partner een goed iemand zijn om eens in gesprek mee te gaan over wat je voelt en wat het met je doet. Vaak hebben zij een ander inzicht of bevestigen wat je ziet/hoort/denkt/voelt.

Lees ook: HSP zelfzorg tip uitgelicht: Puzzelen ter ontspanning

Veel wandelen/fietsen/buiten zijn

Ik ben gewoon graag buiten, want daar kan ik mijn hoofd leeg maken. Daarom ga ik graag even wandelen, fietsen of lekker buiten zitten. Het helpt mij om te relativeren, te ontspannen en op te laden. Dat fietsen is er de laatste tijd niet veel van gekomen, maar daar gaat verandering in komen.

Durven en willen om te veranderen

Om te leren omgaan met hoogsensitiviteit zijn twee dingen belangrijk. Je moet namelijk veranderingen aan gaan brengen in je leef- en denkstijl. Dat moet je willen en durven. Veel hoogsensitieve mensen schrikken bij de gedachten dat er dingen moeten veranderen. Als je de dingen niet wil of durft te veranderen, zal het ook niet lukken. Omgaan met HSP zal je zelf aan moeten werken en dat gaat gepaard met veranderingen. Vind je dat lastig? Vraag dan hulp bij een professional zodat hij/zij je kan begeleiden met het nemen van deze stapjes.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Wil je op de bovenstaande blog reageren, dan kan dat uiteraard door een berichtje hieronder achter te laten, te mailen of via de social media een berichtje te sturen. 

Wil je op de hoogte blijven van onze ervaringsverhalen, reviews van boeken gerelateerd aan hsp abonneer je op dit blog en krijg direct een mailtje als er een nieuwe blog online is. Ook via Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter kunnen jullie ons blijven volgen. Zie ik je daar? Wil je maandelijks op de hoogte blijven van tips, een blik achter de schermen en de laatste blogs? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

foto’s zijn van pixabay.

Please follow and like us: