Zelf stoppen met emoties overnemen van anderen

Heb jij dat ook dat je na een dagje weg met vrienden of vriendinnen dat je met een heel andere emotie bent thuis gekomen? Een emotie die je eigenlijk niet herkent omdat je jezelf zo helemaal niet voelt? Is die emotie dan wel van jou? Emoties overnemen van anderen, een veelvoorkomende eigenschap onder de hoogsensitieve mensen. Een veel gestelde vraag de laatste tijd is hoe ik me afsluit voor de emoties van een ander. Een goed moment om daar is in een blog uitgebreid op terug te komen in plaats van het vertellen op Instagram of Facebook in een storie.

Emoties van een ander

Een veelgehoorde eigenschap van een hoogsensitief persoon is het overnemen van de emotie van een ander. Dit kan van een van je kinderen zijn, maar ook van een vriend, vriendin, partner of familie. Maar ook tijdens een avondje uit van iemand die achter je zit.

Hoe deed ik dat voorheen?

Ik weet sinds 5 jaar dat ik hoogsensitief ben. Tot die tijd wist ik ook echt niet dat ik de emoties van andere overnam. Het verdiepen in de materie deed mij doen beseffen wat er weleens met me gebeurde, een echte eyeopener. ik kon bijvoorbeeld heel blij weggaan van huis maar heel boos weer thuis komen. Terwijl ik niets had om boos op te zijn. Dus dan zat ik boos te zijn na een leuke dag. Ik liet het er dan maar zijn, want wist ik veel hoe ik dat moest oplossen.

Op weg geholpen

Tijdens mijn burn-out besloot ik dat het tijd was om nog meer in mijn kracht te komen en besloot aan de slag te gaan met een HSP coach. Een van de aandachtspunten die ik besprak in de coaching sessie is het overnemen van emoties van iemand anders. Want hoe sluit je je daar vanaf. De coach heeft me een truckje geleerd. Dit foefje is overigens ook gewoon op internet te vinden, dus vandaar dat ik hem ook deel. Dit is een een denkbeeldige ballon creëren om jezelf. Dit kan je doen door voorafgaand van een bezoekje ergens even naar jezelf te gaan. Ga even op een rustige locatie zitten. Sluit je ogen en focus op bijvoorbeeld een rustgevende kleur of waan je naar een onbewoond eiland of een andere plek die je rust geeft.

Je ogen gesloten en dan?

In het begin dacht ik, ja en nu dan? Maar op een gegeven moment voelde ik een soort warme deken over me heen komen. Dit wordt je zogenoemde cocon die je beschermt tegen de emoties van een ander. Ik heb dit echt wel een paar keer moeten oefenen voordat ik het onder de knie had. Daarnaast lukt het niet altijd om je eigen cocon te creëren. Dus dan neem je toch de emoties over.

Toch de emoties overgenomen en nu?

Je hebt niet altijd de tijd en ruimte om je eigen cocon te maken. Dan is de kans dus groot dat je wel emoties overneemt van een ander. Zo heb ik in de ochtend echt niet de tijd om dit te doen en krijg ik dus ook weleens de emoties van de kinderen tot me. Word ik ineens boos of verdrietig terwijl ik dat niet ben. Gelukkig heb ik dan nu wel snel door dat deze emotie niet van mij is. Dan geef ik denkbeeldig de emotie terug aan de ‘gever’.

Teruggeven van de overgenomen emoties

Ga voor jezelf na of de emotie van jezelf is of van iemand anders. Hoe geef je dan de emotie terug? Is het dan niet raar om de emotie terug te geven aan je kind? Je kind heeft bij jou opgeladen. Met de emotie teruggeven doe je eigenlijk afstand van de emotie van iemand anders. Eigenlijk is het teruggeven van de emotie niet de goede benaming ervoor en is het beter om te zeggen dat je afstand moet nemen van de emotie van een ander. Maar weer even terug naar het ‘teruggeven’. Je weet dat de emotie dus niet van jou is en zegt tegen jezelf (affirmatie): ‘deze/dit naam van de emotie is niet van mij en ik laat deze los’. Dit herhaal je een aantal keer tot je voelt dat je weer meer jezelf bent.

Wat je ook kan doen

Na het afstand nemen van de emotie is het ook goed om te aarden. Wat zou je dan kunnen doen om te aarden?

  • Ga op bloten voeten lopen (ik loop het liefst het hele jaar op blote voeten)
  • Ga even een lekker stukje wandelen.
  • De natuur dichtbij huis? Ga dan even lekker de natuur in. Het bos, het strand of de heide bijvoorbeeld.
  • Ga even de was opvouwen of een ander huishoudelijk klusje doen.
  • Heb je iets creatiefs om handen? Daarmee kan je ook aarden.
  • Pak de klei van je kinderen, of heb je zelf klei? Ga daarmee aan de slag. Sensorische materialen doen het sowieso heel goed.
  • Lekker dansen (mag ook uit de maat), zolang het voor jou goed voelt.
  • Ga als een echte plantenmama aan de slag of als je een moestuin hebt, daar even aan de slag.
  • Ga de sport doen die jij leuk vindt.

Het aarden zorgt ervoor dat je weer bij jezelf komt. Hoewel dit wat spiritueel klinkt, is het eigenlijk wel de basisbehoefte van hoogsensitieve mensen.

Wil je op de bovenstaande blog reageren, dan kan dat uiteraard door een berichtje hieronder achter te laten, te mailen of via de social media een berichtje te sturen. 

Wil je op de hoogte blijven van onze ervaringsverhalen, reviews van boeken gerelateerd aan hsp abonneer je op dit blog en krijg direct een mailtje als er een nieuwe blog online is. Ook via Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter kunnen jullie ons blijven volgen. Zie ik je daar? Wil je maandelijks op de hoogte blijven van tips, een blik achter de schermen en de laatste blogs? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

foto’s zijn van pixabay.

Please follow and like us: