Bakken voor evenwicht: hoe HSP en bakken hand in hand gaan

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk. En dat kan in allerlei vormen. In een eerder gepubliceerde blog over zelfzorgmomenten voor hoogsensitieve personen staat ook een voorbeeld over bakken. Nu hoor ik je denken? Bakken goed als zelfzorgmoment voor een HSP? Leg dat eens uit Inge! Dat is wat ik in dit blog ga doen.

Bakken, meen je dit serieus?

Misschien zou je het in eerste instantie niet denken dat bakken jou als HSP kan helpen. Het geluid van de mixer van de keukenmachine is nu niet bepaald een fijn geluid. Zeker als je al overprikkeld bent, dan kan dat voor nog meer onprettige prikkels zorgen. Dat snap ik helemaal als je dat denkt. Heb je een koptelefoon liggen? Zet die maar eens op, dat scheelt al een hoop.

De creatieve uitlaatklep met bakken

Hoogsenstieve personen zijn meestal creatief. Ook bakken is een vorm van een creatieve uitlaatklep. En niet iedere HSP zal mooie taarten maken met marsepein of botercrème toefjes. Maar bakken biedt jou de mogelijkheid om mooie en/of smakelijke creaties te maken.

Zintuigelijke ervaring

We staan er om bekend dat onze zintuigen heel sterk reageren op prikkels. Bakken geeft veelal positieve prikkels. Kinderen laat je vaak ook sensorisch spelen om ze positieve prikkels te geven. Bakken is eigenlijk niets anders. Het geeft juist een hele rijke zintuigelijke ervaring. Denk maar eens het kneden van texturen met je handen, of door te proeven van de texturen in je mond. De verschillende geuren die vaak juist heel fijn zijn. En tot slot de smaken, want uiteindelijk bak je vaak iets wat je zelf lekker vindt, toch?

Mindfulness door bakken

Bakken vraagt ook aandacht voor detail, waardoor je je ook moet focussen op het moment dat je bezig bent met bakken. Door die volledige focus kan bakken juist een vorm van mindfulness zijn. En dat is dus totaal niet zweverig.

Tradities maken en verbinden

Bakken van bepaalde gerechten kunnen fijne herinneringen oproepen familietradities of bijzondere momenten uit het verleden. Heb je die zelf niet, dan kan je die traditie wel maken voor jezelf of voor je gezin. Positieve energie geeft een boost aan je zelfvertrouwen en je geluk hormoon. Als je iets doet waar je blij van wordt, dan heeft dat een positief effect op je overprikkeling.

Zelfzorgmoment

Hoewel gezonde voeding belangrijk is voor een hoogsensitief persoon, is jezelf verwennen met iets lekkers ook zeker toegestaan. Tijdens het bakken ben je ook in staat om even een stap terug te zetten. Ingrediënten moeten zorgvuldig worden afgemeten en op het juiste moment worden bijgevoegd. Door even een stap terug te zetten creëer je heel simpel een zelfzorgmoment.

Een appeltaart die klaar staat om te worden gebakken.

Routine en voorspelbaarheid

Bij het bakken moet je je aan een recept houden. En je weet dat als je je aan het recept houd dat het dan meestal het juiste resultaat geeft. Dat geeft voorspelbaarheid en structuur. Daar gaan de meeste hoogsensitieve mensen goed op.

Tastbaar resultaat

Wat ook gewoon heel fijn is van bakken, je hebt tastbaar resultaat. En er zijn maar weinig mensen die niet gek zijn op bakken. Hoewel het ook spannend kan zijn, een ander van jouw baksel laten proeven en dan een compliment krijgen geeft toch zoveel voldoening. Om het nog niet te hebben over hoe trots je bent op dat resultaat.

Sociale interactie

Bakken verbind. Niet alleen door het samen te maken, maar ook om het samen te delen. Er ontstaat vaak, zonder dat het heel erg overweldigend is, een praatje over het baksel. Het wordt gewaardeerd als je iets zelf gebakken hebt in plaats van zelf gekocht. Ook krijg je met mede hobby bakkers andere gesprekken dan over koetjes en kalfjes.

Een waardevolle activiteit

Vind je ook niet dat bakken een waardevolle activiteit is als je het bovenstaande leest? En wordt ook niet boos op jezelf als de kwaliteit een keertje minder is. Het gaat om het moment dat je beleeft hebt. Als dat goed is geweest en het eindresultaat een beetje minder. Kijk dan naar het positieve van deze activiteit.

Wat bak jij graag Inge?

Ik bak niet het hele jaar door, maar vooral tussen de herfst en het voorjaar. Ik vind het heerlijk om van alles te bakken. Een van mijn favoriete recepten is bananenbrood naar recept van lifestyle diëtisten. Maar ik vind het ook heerlijk om appeltaart te bakken.

Ook bak ik graag met de kinderen. Onze zondagmiddagen in de koude maanden worden veelal gevuld met wat lekkers maken.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

foto’s zijn van pixabay.

Ook leuk om te lezen:

Please follow and like us:

2 gedachten over “Bakken voor evenwicht: hoe HSP en bakken hand in hand gaan”

  1. Mooi geschreven. Dank je wel. Ik merk dat als bakken wordt geassocieerd met sociale verwachtingen, zoals het bakken van lekkernijen voor feesten of bijeenkomsten, dit best wel sociale druk kan veroorzaakt. Ik doe dat niet meer. Ik ben gevoelig voor deze druk en het kan er dan maar lastig mee om gaan.

    Bakken in mijn eentje vind ik prima. Niemand erbij, dat vind ik onhandig. Iedereen heeft zijn eigen routine zeg maar. Nu ga ik uit van bakken met andere volwassenen. Dat vind ik niet prettig. Vroeger vond ik het samen bakken met mijn kinderen wel heel leuk!

    Leuke blog, dus dank je wel Inge.

    Beantwoorden
    • Dank je wel Aritha. En bakken zonder druk is het fijnste. Niet de stress van of het wel goed genoeg is e.d. of bakken met de kinderen. precies dat.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial