Wat neem je als HSP mee bij een dagje uit?

Hoewel er HSP bestaan die echte huismussen zijn (en dat is helemaal niet verkeerd), zijn er ook bij die toch graag een dagje uit gaan. Hoe kan je ervoor zorgen dat je op zo’n dag niet zwaar overprikkeld raakt? Wat neem je mee? Waar houd je rekening mee?

Altijd bijkomen van een dagje weg

Voordat ik wist dat ik hoogsensitief ben, snapte ik niet waarom andere zoveel konden doen en ik na een dagje weg helemaal gesloopt ben. Wat de dag erna had ik vaak een prikkelkater. Maar er op uitgaan vind ik ook heel leuk. Moet ik het dan maar incasseren die dag erna of kan ik er zelf ook wat aan doen. Zodat ik de dag erna niet enorm hoef bij te komen van de activiteit.

Lees ook: Hoe ga ik als hoogsensitief persoon relaxt op vakantie?

Wat neem ik mee?

Allereerst is een fijne rugtas heel belangrijk. Eentje waar je niet aan het begin van je uitje al pijn in je schouders en nek van krijgt. De Thule 18L trekrugzak is zo een rugzak die fijn zit, Merel, zelf HSP, heeft deze rugtas en is er enthousiast over. Want de spullen die ik meeneem zijn er op bedoeld om prikkels te reduceren. Anders gezegd, je emmertje steeds op tijd legen, zodat er toch steeds een beetje bij kan. Deze items zitten er altijd in mijn tas:

  • Koptelefoon (noicecanceling)
  • Flesje water
  • Gezonde snacks
  • Eigen brood
  • Zonnebril

Doe je oren een plezier als je overprikkeld op geluid

Ben jij of je kind gevoelig voor geluid, neem dan een koptelefoon mee zodat je het geluid kunt reduceren. Voor kinderen zijn er fijne gehoorbeschermers, voor volwassenen kan je denken aan een noicecanceling koptelefoon. Vind je dat te opvallend? Denk dan eens aan oordopjes die minder opvallend zijn.

Lees ook: Kabouterpaden en bosdierpaden in Nederland

Het nut van een flesje water

Standaard in de tas zit een flesje water, meestal in mijn dopper die ik dan ook lekker kan hervullen. Hoogsensitieve mensen zijn vatbaarder voor stress. Genoeg water drinken helpt je beter om te gaan met stress en je stresshormoon (cortisol) verlagen. Water kan niet alles voorkomen uiteraard, maar het heeft wel een gunstig effect op de klachten. Ze zijn minder of minder heftig. Daarom is voldoende water drinken voor hoogsensitieve mensen heel belangrijk. Zorgt jouw zuigreflex voor ontprikkeling, neem dan een rietje mee of een rietjesbeker.

Hallo suikers bij een dagje uit

Hoewel het een dagje uit is, is het verleidelijk om een lekker snoepje en een koekje mee te nemen. Toch is het beter om gezonde snacks mee te nemen. Veel hoogsensitieve mensen zijn ook gevoelig voor suikers. En een lekker snoepje of koekje is echt niet erg, maar hou het op iets speciaals. Trakteer jezelf of je gezin op een ijsje. En die snackkomkommers en snackpaprika’s die kunnen ontprikkelend werken.

Lees ook: Help! Ik ben gevoelig voor chocolade

Eigen brood is ook heel lekker

Wat je veel ziet bij uitjes is dat mensen lekker een patatje of poffertjes gaan eten in het pretpark of de dierentuin. Geven ze liever daar geen geld uit, dan komen vaak de bolletjes of de puntjes uit de rugtas. Toch kiezen wij er voor om gewoon de normale boterhammen mee te nemen. Waarom? We zijn erg gesteld regelmaat. Maar als we op pad zijn missen we die houvast van het normale ritme. Hoe fijn is het als je tijdens zo’n dagje weg dan toch wel iets uit het ritme mee kan nemen en weer een stukje houvast hebt. Dat scheelt weer prikkels. Daarnaast is het vaak ook voedzamer om de eigen boterhammen mee te nemen.

Rugtas met inhoud voor een dagje uit.

Een zonnebril is niet alleen goed tegen de zon

Overprikkeling voorkomen met een dagje weg doe je niet. Maar zijn jouw ogen het sterkste zintuig dat reageert op prikkels? Dan is het fijn om altijd een zonnebril bij je te hebben. Zet hem op, ook al is het bewolkt. Want ook dan kan het licht nog te fel zijn als je tegen de overprikkeling aanzit.

Hoe weet je dan op welk zintuig je het sterkst reageert?

Een aantal hiervoor genoemde tips zijn voor het sterkst reagerende zintuig. Maar hoe weet je nu welk zintuig het sterkst reageert. Observeer jezelf of je kind eens. Luister naar wat hij of zij of wat jezelf zegt. Vaak reageer je op de prikkel door het te benoemen en te vragen of een ander dat ook zo ervaart. Echt neem er even de tijd voor en je helpt jezelf en je kind er enorm mee. Maar zo is er ook een zintuig die sterk reageert op de ontspanning. Ook dit is even een zoektocht, maar als je het eenmaal weet is ook dat heel fijn.

Wat doe je als je thuis bent na een dagje uit?

Ik gaf het net al aan het is goed om te ontdekken wat jij of jullie nodig hebben om op te laden. Zo vee mensen zo veel wensen. Zo zijn er kinderen die behoefte hebben aan sensorische prikkels, maar zo zijn er ook die juist goed gedijen op een kinderpodcast, muziek of een luisterboek. Misschien is kleuren wel iets waar jouw kind van ontspant? Of juist even een lekker warm bad of een douche. Maar dit geldt natuurlijk ook voor jou. Waar word jij blij van na een dagje uit?

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Wil je op de bovenstaande blog reageren, dan kan dat uiteraard door een berichtje hieronder achter te laten, te mailen of via de social media een berichtje te sturen. 

Wil je op de hoogte blijven van onze ervaringsverhalen, reviews van boeken gerelateerd aan hsp abonneer je op dit blog en krijg direct een mailtje als er een nieuwe blog online is. Ook via Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter kunnen jullie ons blijven volgen. Zie ik je daar? Wil je maandelijks op de hoogte blijven van tips, een blik achter de schermen en de laatste blogs? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

foto’s zijn van pixabay.

Please follow and like us:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
%d bloggers liken dit: