Wil je ook het zelfvertrouwen van jezelf als volwassenen of je hoogsensitieve kind vergroten? Heb jij ook zo een strijd met je hoogsensitieve kind als ze iets nieuws leren zoals veters strikken, rekenen of schrijven? Roepen ze dan ook “ik kan het niet”? Probeer je ze te helpen en geef je aan dat fouten maken niet erg is? Wordt het er eigenlijk nog minder gezellig op? Nou zo is het hier ook en ik laat je graag lezen hoe we dit hebben aangepakt hier in het gezin.
Boosheid, verdriet en frustratie om het veters strikken
In 2020 leerde onze oudste veters strikken. Waar ik alleen niet op gerekend had was de boosheid, frustratie en verdriet dat daar bij kwam kijken. Het zelfvertrouwen was ver te zoeken. Zelf zat ik midden in een burn-out en kon weinig hebben. Ik kan je vertellen, dat botste enorm. Ik liet het los en manlief mocht aan de slag met de oudste. Het heeft tranen met tuiten gekost, maar het veterdiploma was uiteindelijk binnen.
Een ervaring rijker en beter voorbereid
In mei 2022 is de middelste aan de beurt. Inmiddels een ervaring rijker ging ik er nu anders in. Die stond naast me met een schoen en wilde leren veters strikken. Ik liet het zien, maar het wilde ons niet samen lukken. Het was net voor schooltijd. Dus besloten we aan de juf te vragen of we het veterplankje mochten lenen. Die middag nam hij deze mee naar huis. Super leuk schoentje waarop hij kon oefenen. We zochten samen naar een filmpje op YouTube waar duidelijk werd uitgelegd.
We spraken ook af dat we maximaal een kwartiertje gingen oefenen. Zo maakte ik kaders voor hem. We keken dus samen het filmpje en stap voor stap gingen we oefenen. Al snel kwam er tranen, maar in plaats van boos te worden, zoals bij de oudste, bleef ik nu rustig. Ik vroeg hem hoe het kwam dat hij zo boos was. Hij was boos omdat het niet lukte. Ik nam hem mee naar de poster van om het zelfvertrouwen te laten groeien.
Lees ook: Poster voor het laten groeien van het zelfvertrouwen
Hoewel wij degene hebben over het maken van fouten, kan je dat ook zo aanpassen naar als iets niet lukt. We hebben daar samen even de tijd voor genomen om daarbij stil te staan. Dat als het niet lukt, het niet zijn fout is. Dat het oké is als het niet lukt. Je niet dom bent als het niet in een keer lukt. Daarna wilde hij graag de ruimte om even alleen te oefenen.
Groeiende mindset meegeven
Hoewel het heel makkelijk is om te gaan helpen als het niet lukt, is het misschien juist beter om ze even zelf te laten stoeien. Zeker als ze er zelf om vragen. Eigenlijk is dat juist de groeiende mindset (growth mindset) stimuleren. Vrij snel erna riep onze middelste me om te vragen of ik kwam kijken. Hij had het dus voor elkaar. Het was hem gelukt. We spraken af om ’s avonds nog even te oefenen. Van oefenen kwam niks, hij moest vol trots aan papa laten zien wat hij kon.
De valkuil van hoogsensitieve kinderen en volwassenen
De valkuil voor veel hoogsensitieve personen is dat ze alles gelijk goed willen doen. Dat ze iets nieuws gelijk goed moeten kunnen. We beseffen ons vaak niet dat we de ‘leerkuil’ in moeten. De leerkuil is hetzelfde als de growht mindset waar ik het eerder al over had. Dat levert ook de meeste strijd voor hoogsensitieve kinderen, maar ook volwassenen. Al snel ben je geneigd te zeggen, dat kan ik niet het lukt me niet. Het omzetten naar ik ga het proberen werkt vaak al een stuk beter.
Lees ook: Boekentip: Het meisje dat nooit fouten maakte
Worstelen met andere uitdagingen
Tegen dit soort dingen lopen we niet alleen aan bij het leren strikken van veters, maar ook bij de turnoefeningen. Ook nieuwe dingen op school vormen een bron van uitdagingen, waar de nodige uitbarstingen uit kunnen ontstaan. Ze zien de fouten die ze maken als mislukken en niet als het leerproces. En voor het leerproces moet je uit je comfortzone, want daar zit de groei.
Hoe vergroot je het zelfvertrouwen
Wil je het zelfvertrouwen van je kind of jezelf vergroten? Denk dan eens aan de volgende punten:
- Van oefenen wordt je beter. Denk maar eens aan fietsen, schrijven, voetballen en zwemmen. Hoe meer je oefent, hoe beter je het kan en dat is voor alles wat we doen.
- Focus je op de inspanning die je levert, niet op het resultaat.
- Richt je op hoe ‘het probleem’ wordt opgelost.
- Prijs de inspanning die geleverd is om de uitdaging aan te gaan, zelfs als het niet helemaal lekker ging. Daardoor motiveer je je kind en/of jezelf om door te gaan op een ander moment.
- Ging het niet zoals gedacht? Probeer dan te kijken wat je er van geleerd hebt. Hoe je het de volgende keer anders kan doen.
- Gebruik veel het woord nog. Zoals ik kan dat nog niet in plaats van ik kan dat niet.
- Geef jezelf en je kind de ruimte om te falen.
De groei van zelfvertrouwen is een mooie reis
Ook bij mezelf merk ik dat er een fixed mindset is. Een mindset die ik wil veranderen in een growht mindset, eentje met meer zelfvertrouwen. Een reis die we dus met elkaar gaan maken. En ik zie mezelf hierin groeien. Maar ook de kinderen. Vooral het woord nog gebruiken we veel en niet meer te zeggen dat kan ik niet. Met vallen en opstaan gaan we nieuwe uitdagingen aan.