Een lange autorit met een HSP

Het vakantieseizoen is weer begonnen en dat betekent een lange autorit, een treinreis of vlucht om op de bestemming aan te komen. Maar hoe doe je dat nu als HSP. Want zo een auto of vliegtuig maakt toch geluid waardoor je overprikkeld raakt. Een kleine ruimte met meerdere mensen. In dit blog sta ik stil bij een goede zelfzorg voor jezelf, de kinderen en je partner onderweg.

Voldoende drinken

Eigenlijk wil je als je een lange autorit hebt niet te vaak stoppen onderweg. Toch is het wel belangrijk om voldoende te drinken tijdens een lange rit. Neem een flesje water mee voor onderweg. Frisdrank, energiedrankjes of koffie voor onderweg zijn makkelijk mee te nemen. Toch zorgen ze voor extra prikkels in de auto. Daarom is water toch het beste om te drinken onderweg. Voor degene die prikkels verwerken door middel van het zuigreflex is het ook mogelijk om een rietje mee te nemen. Denk dan eens aan de rietjes van Strawies.

Gezonde voeding

We doen het allemaal als we onderweg zijn, maar als je onderweg bent op vakantie is een zakje snoep onvermijdelijk. Mag ook gewoon, want het is immers vakantie en je hebt een lange autorit voor de boeg. Maar probeer je ook onderweg naar het vakantieadres toe toch echt in te houden. Kies liever voor gezonde snacks voor onderweg. De snackkomkommers, snacktomaten, worteltjes en snackpaprika’s zijn er perfect voor. Het kauwen op deze harde groente heeft hetzelfde effect als de rietjes. Een ontprikkelende werking.

Lees ook: Waarom water en thee goed zijn voor een HSP

Luisterboeken of podcasts voor in de auto, vliegtuig of OV

Het is niet het gezelligste, maar juist als je lang onderweg bent is het ook wel even lekker om in je eigen wereld te duiken als je niet achter het stuur zit. Sinds de zomer van 2022 gebruiken we de luisterboeken die we via de kobo plus app downloaden. En bij al meerdere lange ritten heeft het al laten zien dat het werkt. De kinderen vliegen elkaar niet in de haren op de achterbank en ieder kind heeft een boek dat hij of zij leuk vind. Ben je nou niet van de luisterboeken. Je hebt vast en zeker een podcast die je kan waarderen om naar te luisteren. Op deze manier sluit je je even af van het geluid dat een auto of vliegtuig produceert en ben jij niet aan het eind van de rit overprikkeld. Wij kijken geen films of series onderweg, want dan worden we wagenziek.

achter het stuur op de snelweg.

Vertier voor een lange reis

We kunnen ons natuurlijk niet de hele weg voor elkaar afsluiten. Daarom is vertier voor onderweg ook zeker een must. De draagbare tekentas MÅLA van de Ikea gaat standaard met ons mee op pad. Ideaal om te tekenen onderweg, maar ook om de autobingo op vast te klemmen. Wij gebruiken iedere lange autorit de autobingo van Thuisfuif.

Ook zijn spelletjes erg leuk om te spelen onderweg. Naast de bekende ik zie ik zie wat jij niet ziet? Of plaatsnaamborden lezen zijn er ook spelletjes voor onderweg te koop. Je kunt hierbij denken aan: vakantieklets en Hema’s reisspelletje voor in de auto en reisspelletje voor in het vliegtuig.

Ook interessant: Hoe ga ik als hoogsensitief persoon relaxt op vakantie?

Pak voldoende rust tijdens een lange autorit

Hoe graag je zo snel mogelijk op de plaats van bestemming wil zijn, toch is het belangrijk om ook voldoende rust te pakken. Even de benen strekken. Reis je met kinderen? Kies dan bewust voor stops met een speeltuin. Dan kunnen ze daar even ontladen. Wil je weten waar kindvriendelijke parkeerplaatsen zijn? Dan verwijs ik je graag naar de blog van kids erop uit. Hieronder de links naar de betreffende blogs:

Een goede reis toegewenst

Je bent niet voor niets op dit blog terecht gekomen. Daarom wil ik je een heel fijne vakantie toewensen. Rij voorzichtig.



Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

foto’s zijn van pixabay.

Niet schrikken! Deze blog bevat affiliate linkjes. Deze linkjes brengen je naar de webwinkel voor meer informatie over het product en de mogelijkheid het te kopen. Door hierop te klikken en het product te kopen steun je Inge Beleeft. Wil je er meer over weten, kijk dan op affiliate links.

Ook leuk om te lezen:

Please follow and like us:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial