Inmiddels hebben we al zeven jaar schoolgaande kinderen. In een eerdere blog vertelde ik al eens hoe we dat doen met de ochtendroutine op schooldagen. Er kwam vanuit die blog ook de vraag hoe we dat dan deden met het weer uit school halen. Hoe hebben we dat door de jaren heen gedaan en hoe doen we het nu? En waar zijn we door de jaren heen tegenaan gelopen. Daarom nu deze blog over het uit school halen van onze hoogsensitieve (HSP) kinderen.
Continurooster
Op de school van onze kinderen is er een continurooster. En daarom lunchen ze op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag op school. Op woensdag hebben ze tot 12:00 uur school. Een ritme waar ze helemaal aan gewend zijn. En iedere week kijken ze uit naar die vrije woensdagmiddag.
Ophalen met kleine kinderen
De eerste drie jaar van de basisschooltijd van de oudste hadden we nog slapende kinderen. Ik had in het eerste jaar een peuter en was hoogzwanger van onze jongste telg. Na twee maanden school sliep de peuter niet meer in de middag. Maar in die twee maanden dat de peuter wel sliep zocht ik per dag naar de oplossing. Want het hing ook af van het tijdstip dat de peuter ging slapen. De ene keer mee naar school, de andere keer laten slapen met de babyfoon aan en een briefje in mijn jaszak.
Met de baby erbij
De peuter sliep niet meer een maand voordat de baby werd geboren. De eerste maanden kon de baby gewoon mee in de kinderwagen en sliep daar verder. Of de baby ging mee in de draagzak.
Dreumestijd
De dreumestijd werd anders. Met nog maar 1 à 2 slaapjes per keer werd het een kwestie van de slaapjes plannen. Even uitstellen of eerder in bed liggen. Ook dat keek ik per keer aan. Maar heel lang hebben we daar niet aan hoeven wennen, want toen kwam het influenza virus die de hele wereld plat legde.
Het weer oppakken
Na een klein half jaar ging de school eindelijk weer normaal draaien en was ik herstellende van een burn-out. Op dat moment dus ook twee kinderen op school. De dreumes sliep nog in een ledikant en liet ik dus net als toen bij de peuter weleens alleen liggen met de babyfoon bij en een briefje in mijn zak. Dat kon ook alleen als ik wist dat ze heel vast sliepen. Maar meestal ging het jongste kind gewoon mee naar school. Maar hierin heb ik altijd mijn gevoel gevolgd.
Driftbuien uit school
Het op school zitten is voor alle kinderen intensief, maar voor prikkelgevoelige kinderen vraagt het net iets meer. Het luisteren naar de juf, de drukte in de klas. Het vroeg heel veel. Het resultaat? Ik nam uit school of de BSO iedere dag een kind mee dat onderweg een driftbui kreeg. Was het niet omdat het niet mocht of kon spelen, dan was het omdat ik iets vroeg. Er een jas aan moest of dat ze moesten lopen naar huis. Wat was dat intensief. Het zweet heeft me regelmatig op mijn rug gestaan om de kinderen thuis te krijgen. Wat was het soms een strijd.
lees ook: Hoogsensitief kind op school: Na het SOT-gesprek
Hulpmiddelen bij driftbuien uit school
In mijn burn-out tijd heb ik hulp gehad van een HSP coach. Hieruit volgde wat tips en ideeën die ik ben gaan uitproberen. Want die driftbuien waren niet leuk als ik de kinderen uit school ging halen.
Iets te eten
Een van die ideeën die ik heb overgenomen is dat ik altijd iets te eten meenam voor de kinderen uit school. Meestal ook met een gezonde snack. Zeker na een lange dag is dat een goed idee. Ook met BSO dagen (en in het verleden met ook kinderdagverblijf) nemen we wat te eten mee of krijgen ze daar nog het snackje mee naar huis.
Bewegen
Kan jouw kind fietsen? Zorg dan dat ze op de fiets naar huis kunnen. Op de fiets kunnen ze afschakelen. (ook fijn als ze ergens aan het logeren zijn geweest of aan het spelen zijn geweest) Is fietsen nog geen optie, kijk dan of er een speeltuintje in de buurt is. Laat ze even schommelen. Ook springen op een trampoline is fijn om even de schakeling van school naar huis te maken.
Gewicht toevoegen
Sommige kinderen hebben er baat bij, andere juist niet. Je kan de rugtas vullen met iets wat ervoor zorgt dat de rugtas wat zwaarder is. Waardoor de druk van de tas zorgt voor een positieve prikkel. Zie het het als de geborgenheid die een verzwaringsdeken, -kussen of -knuffel geeft.
Lees ook: Kan een verzwaringsdeken HSP-ers helpen?
Hoe doen wij het nu?
Inmiddels hebben we alle drie de kinderen op de basisschool zitten. Twee dagen in de week haal ik ze alle drie op. De oudste gaat inmiddels vier van de vijf dagen alleen naar school op de fiets en fietst alleen terug naar huis of gaat met een vriendin mee. Maar ook regelmatig met ons mee. Het werkt voor haar als we haar de zelfstandigheid geven. Moet ik wel de sleutel meegeven of zorgen dat de blokkade weg is, want anders wordt het alsnog een driftbui.
De twee jongens fietsen of lopen met me mee. Ik laat ze eerst even spelen in de speeltuin en daarna naar huis. Maar wel wat te eten mee. Zodat de honger gestild is. Thuis maak ik een monkey platter. Uit de BSO is de ene keer met de auto omdat we een sportrun is. Maar ook lopend of met de fiets mee terug.
Zoeken naar wat helpt voor jou/jullie
Iedere HSP is anders en heeft daardoor andere behoeften. En zo heeft iedere ouder ook zijn of haar manier van opvoeden. Ik hoop je hier een inkijkje te kunnen geven hoe wij het hebben gedaan en hoe wij het doen. Dit werkt voor ons en past bij ons. Neem de tijd om nieuwe structuren aan te brengen en geeft ook niet zomaar op. Ook voor het uit school halen van jou hoogsensitieve kind is het zoeken naar wat voor jullie werkt.
Foto titel: Pexels from Pixabay
Foto tussen tekst: Image by golso from Pixabay