Dyslexie: als lezen niet vanzelf gaat

Al een aantal jaar worden we geconfronteerd met meerdere kinderen uit het gezin dat het lezen niet vanzelf gaat. En hoewel dit niet specifiek gericht is op hoogsensitiviteit, kan het ook bij hoogsensitieve mensen zo zijn dat ze dyslexie hebben, want dat is waarom lezen niet vanzelf gaat hier bij een van de kinderen. Onze weg naar die ‘diagnose’ was lang, verdrietig, maar heeft ons ook veel gebracht.

Lees eens goed wat er staat?

Lezen begint in groep drie en door het bijzondere jaar van anders onderwijs geven maakt misschien ook dat kinderen een achterstand oplopen. Maar zoals van ons ouders verwacht wordt gaan we lezen met ons kind in groep drie. Met regelmaat moeten we vragen lees eens goed wat er staat. Wil je die zin nog een lezen. Kijk eens goed naar de letters. Het wordt zelfs momenten niet eens gezellig tijdens het lezen. Zelfs zo erg dat ik er afstand van neem en papa alle leesmomenten overneemt.

Neem je ons in de maling?

Tijdens de diverse leesmomenten hebben we toch echt het gevoel dat we door ons kind gigantisch in de maling worden genomen. Doet het niet, maar foutjes in de meest makkelijke woorden. Soms laten we het dan ook maar voor wat het is. Want wees eerlijk zoals het soms de stemming doet veranderen als we bij iedere fout moeten corrigeren. Beter van niet.

De letters door elkaar en spiegelschrift

En niet alleen thuis, maar ook op school lukt het allemaal niet zo lekker met alles wat met taal te maken heeft. Langzaam lezen. Consequent letters spiegelen of door elkaar halen. Voorbeelden van de letters liggen dan ook op het tafeltje om zo er steeds aan herinnert te worden.

Extra oefenen

De leerkracht uit groep drie besluit dat we met het programma bouw thuis extra kunnen oefenen. Naast het lezen dat we al thuis deden. Op school zal dit ook gebruikt gaan worden. Maar extra oefenen als lezen niet vanzelf gaat. Het wordt ons niet in dank afgenomen door ons kind.

Het leed dat lezen heet

Er ontstaat steeds meer afkeer tegen het lezen. Een bezoekje aan de bibliotheek is geen uitje maar wordt gezien als moet dat nou. Net zoiets als boodschappen doen. Stripboeken, dyslexieboeken uit het makkelijk lezen plein. Alles trekken we uit de kast om lezen leuk te maken. Maar het blijft het leed dat lezen heet.

Jongetjes leest een boek.

Boosheid, verdriet, frustratie

Op school blijven we in gesprek met de verschillende leerkrachten. In groep vier gaat de leerkracht mee op zoek naar hoe we het lezen leuk kunnen maken. We zitten thuis al met luisterboeken en het meelezen vanuit een luisterboek met een echt boek. Ook vanuit school krijgen we dit soort boeken mee naar huis. Maar zien veel boosheid, verdriet en frustratie als het over lezen en taal gaat. Ondertussen wordt alles ingezet om zo veel mogelijk te helpen.

De eerste vermoedens worden uitgesproken

Eind groep vier spreekt de leerkracht de vermoedens uit van dyslexie. Veel van de kenmerken die passen bij dyslexie kan ze bij ons kind afvinken. Maar daarvoor moet ze drie keer een onvoldoende scoren bij de zogenoemde DMT toets. Deze heeft ze een keer te goed gedaan, dus vanaf dat moment moest er opnieuw onvoldoendes gespaard worden. Begin groep vijf zal de Drie Minuten Test worden afgenomen en dat zal ervoor zorgen dat we een aanvraag kunnen gaan indienen om een dyslexie onderzoek uit te laten voeren.

Zit het in de familie?

Dyslexie is erfelijk, maar voor zover we weten zit het niet in de familie. Ik was als kind zijnde geen ster in lezen. Zat altijd bij de slechtste leerlingen. Terwijl papa wel goed in taal en lezen was. Hoewel dyslexie erfelijk is, hoeft het niet zo te zijn dat een van de ouders het ook moet hebben om dyslexie te ontwikkelen. Uiteindelijk blijkt het bij ons wel in de familie te zitten, maar iets verder weg.

Beloftes worden niet nagekomen

Helaas ging in het traject niet helemaal lekker. In de overdracht naar de volgende leerkracht was niet doorgegeven wat de vermoedens waren en ook niet dat al in een eerder stadium een DMT toets afgenomen zou worden.

Het opnieuw aankaarten

Bij de nieuwe leerkracht hadden we het als eens aangekaart, maar die deed er niets mee. De tweede keer een paar maanden later was de andere leerkracht die er echt wat mee ging doen. In hele korte tijd was het snel geregeld.

We kunnen de aanvraag indienen

En na die test konden kwam het verlossende woord. Drie onvoldoendes op een rij en we mogen met de begeleiding die ons kind al krijgt een aanvraag bij een van de twee instanties indienen. Een heel formulier met allerlei vragen over de afgelopen jaren mogen we invullen en versturen. Dit doen we dus zo snel mogelijk en proberen de lijntjes kort te houden. Ook school houden we op de hoogte.

Aanvraag kwijt

Ruim een maand na de aanvraag krijg ik vanuit school een reactie dat de aanvraag niet was binnen gekomen, terwijl we een bevestiging hadden ontvangen. Aanvraag is dus ergens tussendoor kwijt geraakt. Weer vertraging op de lijn. Gelukkig was het opgeslagen en gelijk weer verstuurd.

Het onderzoek

De wachtlijst voor het onderzoek is ongeveer 3 à 4 maanden. En net voor de zomervakantie kregen we het bericht dat ons kind in de zomervakantie getest kan worden. We moesten daarvoor wel naar Zoetermeer komen, want normaal wordt de test op school gedaan. Gezien de zomervakantie is school dicht. Dus doen ze het bij de stichting op kantoor. Wij waren niet in die periode op vakantie, dus hebben we er een dag voor uitgetrokken om daar naartoe te gaan. Na de zomervakantie zouden we de uitslag krijgen.

De uitslag

Inmiddels had ons kind al het gevoel dat het dom was en dat het maar beter kon blijven zitten. Misschien zou het dan wel beter kunnen lezen en schrijven. De uitslag gaf echter een ander beeld dan dat ons kind van zichzelf had. Ons kind is een normaal intelligent kind. Heerlijk gemiddeld dus. Maar heeft dus ernstige dyslexie. Want dat was de uitslag van de test. Op veel vlakken is dat duidelijk geworden.

Iemand zonder dyslexie leest een boek met een grote plaat op de pagina.

Wat is dyslexie?

Maar wat is het eigenlijk precies. Het klinkt wat zwaar, maar dyslexie is een neurologische aandoening welke invloed heeft op de manier waarop mensen lezen, schrijven en spellen. Mensen met dyslexie hebben moeite met het herkennen en begrijpen van geschreven woorden. En daardoor ook moeite met het herkennen van letters en klanken, waardoor ze ook moeite hebben met snel en nauwkeurig maken van woorden. Het heeft echter geen verband met de intelligentie of de leermogelijkheden die een kind aangeboden krijgt.

Dyslexie draag je je hele leven bij je, maar met de juiste ondersteuning en interventies kunnen mensen met dyslexie leren omgaan met hun uitdagingen. En kunnen dus ook gewoon goede lezers en schrijvers worden. Het is belangrijk om dyslexie vroeg te herkennen, zodat passende onderwijsstrategieën kunnen worden toegepast om het leerproces te vergemakkelijken.

Dyslexie items op TV

Speciaal voor kinderen zijn er meerdere programma’s die uitleg geven over dyslexie. Deze programma’s hebben er aandacht aan geschonken.

  • Het klokhuis
  • Brainstorm
  • Topdoks, deze geeft zelfs in beeld hoe mensen met dyslexie teksten zien en wat dat met je doet. Dat geeft je wel een goed beeld wat het doet met iemand.

Hoe gaat het nu?

In september van 2023 kregen we de uitslag. We zijn nu bijna 5 maanden na de uitslag. En zijn begonnen met het voortraject voor het starten van de behandeling. We hopen snel aan de slag te kunnen. Het voortraject is er om het kind te laten wennen aan de verplichting tot het maken van het huiswerk en het extra oefenen met lezen. Ons kind heeft ook nog het nodige andere huiswerk en dat gaf een enorm conflict. Waardoor het niet gezellig was als er huiswerk gemaakt moest worden voor school of voor de aanstaande dyslexiebehandeling. We hebben hierin goed contact met de leerkrachten, die ons hierbij helpen en meedenken. Ze zijn erg betrokken bij ons kind en dat is echt een cadeautje.

Maar deze leerkrachten laten ook tussendoor weten hoe goed ons kind op dit moment gaat op school. Het na jaren van soms best zorgen we een kind zien dat op alle vlakken groeit.

Behandeling

Zoals ik al aangaf is de behandeling nog niet begonnen, maar eigenlijk een rare benaming voor iets wat je niet kan genezen. Maar we snappen wel wat ze bedoelen. We zijn heel benieuwd wat dit gaat doen.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

foto’s zijn van pixabay.

Ook leuk om te lezen:

Please follow and like us:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial