ideeën om een monkey platter te vullen

Al eerder schreef ik over het nut van een monkey platter voor hoogsensitieve mensen. Nu heb je misschien daardoor zo’n leuke hapjesschaal of schaal met vakjes, maar wat kan je nou allemaal gebruiken voor een monkey platter? Ik neem je mee in de ideeën van het vullen van je monkey platter voor je kind.

Groente ideeën monkey platter

Er zijn ideeën genoeg om een monkey platter te vullen met verschillende soorten groente. Als je kind kan ontprikkelen met het kauwen op harde groente dan is dit zeker een aanrader om erop te leggen.

Heel eerlijk kan je eigenlijk alle soorten groente erop leggen. Zowel rauw als gekookt, gestoomd of gegrilde groente kunnen. Al is het maar om nieuwe smaken te leren kennen. Groente die zich goed lenen om rauw op een monkey platter te leggen zijn:

  • Avocado
  • Bleekselderij
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Komkommer
  • Paprika
  • Radijs
  • Rucola
  • Spinazie
  • Taugé
  • Tomaat
  • Witlof
  • Wortel
  • Olijven

Vergeet de vergeten groente niet

maar naast de reguliere groente die ik net opsomde zijn ook de vergeten groente zoals knolraapje, kohlrabi, posteleinblaadjes, snijbiet blaadjes en venkel

*)Bron

Lees ook: Too good to go, helpt verspilling van voeding tegen te gaan

Fruit ideeën monkey platter

Al het fruit leent zich voor een monkey platter. Hoe leuk is het om met seizoensfruit aan de gang te gaan. Of met verschillende soorten fruit. Ook heel fijn als idee voor de monkey platter is gedroogd fruit. Je kunt hierbij denken aan vijgen, rozijntjes of abrikoos.

noten en gedroogd fruit voor op de monkey platter als idee.

Andere hapjes voor op je monkey platter

Nu hebben we voornamelijk gezonde dingen genoemd voor op de monkey platter. Maar als je de regel 80/20 aanhoud, dan kan je ook spelen met wat ongezonde traktaties op de monkey platter. 80 procent gezond snack en 20% ‘ongezond’ snack.

Hartige snacks

Er zijn tal van hartige snacks mogelijk op een monkey platter. Voorbeelden hiervan zijn:

  • droge worst (bifi worstjes bijvoorbeeld)
  • kaas
  • knakworst/cocktailworstjes
  • kipfilet
  • mozzarella
  • toastje met smeerkaas
  • zalmsnippers
  • stukjes gerookte vette vis
  • boterhamworst
  • augurk
  • chips
  • ongezouten nootjes (let op niet voor te jonge kinderen)
  • gekookt ei
  • kleine rijstwafels
  • olijven
  • pasta (penne lenen zich goed uit voor de monkey platter)

Zoetige snacks als idee voor de monkey platter

Kinderen houden nu eenmaal ook van zoetigheid. Meestal doe ik er ook wat zoete snacks bij. Maar de gezonde snacks hebben wel de overhand. En niet alle zoete snacks zijn per definitie ongezond.

een mix van hartig, zoet en gezonde ideeën voor de monkey platter.

Neem de seizoenen mee

Het leuke van een ideeën van een monkey platter is, dat je met de seizoenen mee kan gaan. Naast wat ik al eerder schreef, seizoensgroente en -fruit. Maar wat dacht je van het combineren van de feestdagen zoals Valentijnsdag, een verjaardag, Pasen, Halloween, Sinterklaas, Kerstmis, oud en nieuw. Helaas ben ik niet bekend met feestdagen van andere culturen, maar ook daar is misschien inspiratie uit te halen.

Accessoirs

Ben jij iemand die graag creatief is met eten of heb je de tijd om er iets speciaals van te maken. Ga dan eens aan de slag met allerlei figuurtjes. Dus heb je geen tijd om een Bento broodtrommel mee te geven naar school, maar vind je dat idee wel heel tof, gebruik die ideeën dan voor een monkey platter. Maar waar vind je dan die Bento accessoires. Ik zocht een aantal webshops voor je uit.

Ook interessant: Hoogsensitief en duurzaam leven

Doe wat voor jou goed voelt

Laat je niet van de wijs brengen door alle ideeën, maar kijk vooral wat bij jou en/of jouw gezin past. Want niemand heeft er iets aan als dit voor jou veel stress oplevert. Hou het dan simpel en blijf bij je eigen gevoel. Deze blog is puur ter inspiratie.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

foto’s zijn van pixabay.

Please follow and like us:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial