HSP Fien aan het woord: ik besloot dat ik niet HSP wil zijn!

Dat je lijf zo heftig reageert op de overprikkeling dat je niet anders meer kan dan toegeven was voor Fien het moment dat ze echt moest inzien dat ze wel degelijk hoogsensitief is. Hoe zij haar hoogsensitiviteit ontdekte, wat het met haar deed en hoe ze ermee omgaat lees je nu in deze nieuwe HSP-er aan het woord.

Vertel eens Fien, wie ben je?

Ik ben Fien. 40 jaar. Ik ben al ruim 18 jaar samen met mijn man en we zijn bijna 13 jaar getrouwd. We hebben 2 kinderen van 10 en 13 jaar. Ik zing graag en ben ook graag aan het schrijven. Van mijn huis poetsen wordt ik ook heel ontspannen en gelukkig. 

Wanneer kwam je erachter dat je hoogsensitief bent? En hoe kwam je daarachter?

Ruim 14 jaar geleden wees iemand me er al op. Ik kreeg toen een boek mee, maar dat pakte me totaal niet. Daarmee besloot ik dat ik vooral niet hoogsensitief ben. Toen ik een jaar of 4 geleden in een soort van overspannen toestand mijn hachje moest redden, kwam ik er achter dat ik wel heel hoogsensitief ben. Ik kon er niet meer omheen. Schor (zacht uitgedrukt) van emoties en niet kunnen plassen omdat ik alles vast hield. Ik kon er niet meer omheen.

Hoe vind je het om hoogsensitief te zijn?

Ik ben me er toen verder in gaan verdiepen. Met andere boeken en informatie vooral. Toen kwam ik erachter dat het, voor mij, ook veel mooie kanten heeft. Dat ik weet  als het met mijn vriendin niet goed gaat, zonder dat ze iets hoeft te zeggen. Of ik weet al wie mij belt. Ik kan nu de positieve kanten zien en ervaren.

Waaraan merk je vooral dat je hoogsensitief bent?

Ik neem heel snel emoties van anderen over. Dat vind ik ook nog altijd erg onhandig. Het lukt me nog niet om dit op tijd in de gaten te hebben. Ook merk ik dat ik veel dingen aanvoel bij anderen. In een gesprek kan ik iemand 100% begrijpen. En ik kan erg moe zijn na een gezellige avond. Dit zijn voor mij wel de meest opvallende eigenschappen.

Lees ook: Zelf stoppen met emoties overnemen van anderen

Wat ervaar je eventueel als last? En wat vind je juist heel fijn aan hoogsensitief zijn?

Die emoties van anderen vind ik vooral een last. Ik ontwijk ook sommige mensen, waarvan ik weet dat ze veel negatieve emoties hebben. Puur uit zelfbescherming. Bij vrienden vind ik deze eigenschap juist weer erg fijn! Ik heb vaak al eerder dan zijzelf in de gaten hoe het met ze gaat. Gek genoeg heb ik dit met mijn gezin weer niet. Schijnbaar staan die te dichtbij en zitten ze teveel in mijn persoonlijke emotie, haha!

Wat voor invloed heeft jouw hoogsensitiviteit op je werk/studie?

Voor mijn werk is het wel handig. Ik werk met kinderen en voel meestal goed aan wat ze nodig hebben. Ook wanneer ik nieuwe ouders ontmoet, ga ik nu op mijn buikgevoel af. Dit kon ik eerder niet. Maar ik weet nu dat ik er 100% op kan vertrouwen.

Hoe ga jij om met je hoogsensitiviteit?

Ik denk dat ik me soms te veel terug trek. Of laat ik het anders zeggen: Ik denk dat anderen dat vinden. Na en werkdag heb ik het echt nodig om alleen te zijn, om me even van de wereld af te kunnen sluiten.

Beïnvloed jouw hoogsensitiviteit jouw (gezins)leven en zo hoe ga je daarmee om?

Nee, het beïnvloed niet mijn gezinsleven. Maar ik heb wel het geluk dat ook mijn man heel gevoelig is en zich graag terug trekt in huis en ook mijn kinderen doen het hier goed op.

Hoe zorg je voor jezelf als je overprikkeld bent?

Niet altijd even goed. Soms ga ik te lang door. Tot ik echt alleen maar kan huilen of boos ben…  Dan ben ik echt een paar dagen van de aardbodem verdwenen en zeg ik al mijn afspraken af.  Als ik wel goed voor mezelf zorg, dan doe ik dat door in de avond me even af te sluiten van de wereld. In mijn geval door bijvoorbeeld GTST te kijken en dan sluit ik me echt af voor mijn gezin ook. Dat weten ze en dat is oké. Ook door te schrijven lukt het me om het teveel aan prikkels kwijt te raken. Ik gebruik daar mijn agenda voor, maar ook een Bullet Journal. In tijden dat het niet zo lekker gaat, schrijf ik echt heel veel!

Een bullet journal helt HSP Fien.

Lees ook: Waarom plannen zo belangrijk is voor HSP

Heb je hulp gezocht bij een coach of ben je vooral zelf aan de slag gegaan?

In de tijd dat ik bijna overspannen was, heb ik hulp gezocht en veel geleerd. Vooral dat ik niet alle problemen bij mezelf hoef te zoeken en mezelf niet overal de schuld van hoef te geven. Ik ben toen bij verschillende hulpverleners geweest die gespecialiseerd zijn in HSP en en toen echt de positieve kanten gaan ontdekken.

Wat is het belangrijkste wat je geleerd hebt over hoogsensitiviteit?

Dat het niet iets zweverigs is. 

Dank je wel Fien

Fien, dank je wel dat jij anoniem* je verhaal wilde delen. Wat mooi dat je nu de positieve kanten van hoogsensitief zijn kan zien.

*) Fien is een pseudoniem.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Wil jij ook je verhaal delen op Inge Beleeft? Voel je vrij om mij te mailen op inge@ingebeleeft.nl

Om je verhaal te delen hoef je geen blogger te zijn. Je mag het onder je eigen naam doen of anoniem.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

Ook leuk om te lezen:

Please follow and like us:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial