Het belang van ritme en beperken van schermtijd op vakantie voor een HSP

Veel HSP’s gedijen juist goed bij structuur en voorspelbaarheid. Het aanhouden van een ritme tijdens de vakantie belangrijk voor een HSP. Ook is het belangrijk om een gezonde balans te vinden tussen schermtijd en andere activiteiten. Een persoonlijk verhaal over het belang van ritme en het beperken van schermtijd, waarbij uiteindelijk de ervaring leerde dat teruggaan naar het normale ritme en minder schermtijd een positieve impact had op het welzijn van het hele gezin tijdens de vakantie.

Altijd even wennen

Hoewel iedere HSP uniek is moet de een juist heel er wennen op vakantie. Terwijl er ook hoogsensitieve mensen zijn die zich sneller aanpassen aan nieuwe situaties dan andere HSP. Toch hebben de meeste HSP over het algemeen wat meer tijd en ruimte nodig om zich fijn te voelen in een nieuwe omgeving tijdens de vakantie.

Lees ook: Een lange autorit met een HSP

Waarom moet een HSP wennen?

Er zijn meerdere redenen waarom een HSP moet wennen als ze op vakantie zijn. Allemaal hebben ze verband met de gevoelige aard en zenuwstelsel van een HSP.

  1. Nieuwe omgeving en de prikkels ervan: tijdens de vakantie worden hoogsenstieve mensen blootgesteld aan de nieuwe omgeving, geluiden, geuren, mensen en culturen. Soms kan dat best overweldigend zijn. Daarom hebben ze tijd nodig om te wennen aan die nieuwe prikkels.
  2. Verandering van ritme: de vakantie brengt vaak verandering in de dagelijkse routine met zich mee. Veel HSP gedijen goed op structuur en voorspelbaarheid. Als die wegvallen tijdens een vakantie kan dat best een uitdaging zijn en tijd kosten om daarop aan te passen.
  3. Emotionele verwerking: Een HSP voelt over het algemeen heel veel. Daarbij komen ook intense emoties los. Tijdens de vakantie komen ook vaak emoties als opwinding, angst, vreugde of stress naar boven. Dat kost nu eenmaal tijd om die emoties te verwerken en ermee om te gaan.
  4. Sociale interacties: tijdens de vakantie leer je vaak ook nieuwe mensen kennen en waarbij dus ook vaak sociale situaties uit voortkomen. Ga je die sociale situaties aan, moet je oppassen voor sociale overbelasting. Door de vele interacties kan je je emotioneel uitgeput voelen. Hersteltijd wordt vaak in de vorm van tijd alleen als fijn ervaren.
  5. Gevoeligheid voor veranderingen: Hoogsensitieve mensen zijn ook vaak gevoelig voor subtiele veranderingen in hun omgeving. Zelfs kleine aanpassingen kunnen hun balans verstoren en dat kost tijd om daaraan te wennen.
Meisje zit samen met papa te tekenen op de veranda tijdens de vakantie.

Het belang van het aanhouden van een ritme

Zijn bovenstaande punten herkenbaar voor je? Dan is het wellicht goed om tijdens de vakantie ritme aan te houden. Het heeft namelijk zo zijn voordelen om dat te doen. Enkele redenen om ritme aan te houden tijdens de vakantie zijn:

  1. Vermindering van overstimulatie: Als HSP ben je vaak gevoelig voor prikkels en kan je snel overweldigd raken door nieuwe of intense ervaringen die je tijdens de vakantie kan tegenkomen. Het vasthouden van een vertrouwd ritme en routine kan je helpen om overstimulatie te verminderen en het stressniveau te beheersen.
  2. Stressvermindering: Het veranderen van dagelijkse routines en het ervaren van nieuwe omgevingen tijdens de vakantie kan stress veroorzaken bij een HSP. Het vasthouden aan een bekend ritme kan helpen om stress te verminderen en een gevoel van stabiliteit te behouden.
  3. Zorg voor voldoende rust en herstel: Hoogsensitieve mensen hebben vaak meer tijd nodig voor zichzelf om te herstellen van prikkels en emoties. Door een ritme te handhaven dat voldoende tijd voor rust en ontspanning mogelijk maakt, kan jij als HSP beter herstellen en genieten van je vakantie-ervaringen.
  4. Voorkomen van overweldiging: Het aanpassen aan een compleet nieuw schema en veel nieuwe activiteiten kan te veel zijn voor HSP’s. Het vasthouden aan je ritme kan hen helpen om je meer op je gemak te voelen en overweldiging te voorkomen.
  5. Behoud van welzijn: Het behouden van een ritme dat gezonde gewoonten omvat, zoals voldoende slaap, gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging, is belangrijk voor het welzijn van jou als HSP, zelfs tijdens de vakantie.

Natuurlijk is het belangrijk om een balans te vinden tussen het vasthouden aan een ritme en het genieten van nieuwe ervaringen. Daarom wordt er ook wat van je flexibiliteit gevraagd. Het kan nuttig zijn om bepaalde routines van de dagelijkse leven te behouden. Dit zorgt ervoor dat jij als HSP beter kan genieten van je vakantie.

Beperken van schermtijd voor een hoogsensitief kind

Het beperken van schermtijd kan belangrijk zijn voor een hoogsensitief kind tijdens de vakantie. Geldt overigens niet alleen voor vakanties. Maar in de vakantie zijn we geneigd om het schermtijd oogluikend wat meer toe te staan. Doordat een hoogsenstief kind gevoelig is voor prikkels. En schermtijd ook de nodige prikkels geeft, kan overmatig gebruik van een schermpje voor meer prikkels zorgen en overprikkeling veroorzaken in plaats van afnemen.

Ook interessant: Zelfzorgtip uitgelicht: Energievreters, neem er afscheid van

Overprikkeling voorkomen

Schermen kunnen veel visuele en auditieve prikkels bevatten die een hoogsensitief kind kunnen overweldigen en overprikkelen. Te veel schermtijd kan leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen en emotionele uitputting.

Bevordering van creativiteit en verbeeldingskracht

Hoogsensitieve kinderen hebben vaak baat bij rustige en creatieve activiteiten. Door schermtijd te beperken, moedig je ze aan om hun verbeeldingskracht te gebruiken, buiten te spelen, te tekenen, te lezen en zich bezig te houden met andere activiteiten die hun zintuigen positief prikkelen.

Meisje zit bij moeder op schoot en krijgt zo schermtijd via de laptop.

Betere slaap

Blootstelling aan schermen, vooral vlak voor het slapengaan, kan de slaap van een kind beïnvloeden. Om een rustige en ontspannen sfeer te creëren is het goed om schermtijd te beperken. Vooral in de avond, want dat geeft een nog gunstiger effect op de nachtrust.

Leestip: Het verband tussen hoogsensitiviteit en vroeg wakker worden

Sociale interacties bevorderen

Stiekem weten we het allemaal, maar te veel schermtijd kan ten koste gaan van persoonlijke interacties met familie en vrienden. Door de schermtijd te beperken, moedig je je kind aan om meer tijd door te brengen met anderen, wat gunstig is voor sociale ontwikkeling en verbinding.

Voorkomen van verslaving

Overmatig gebruik van schermen kan leiden tot een verslavend gedragspatroon bij kinderen, waardoor het moeilijk kan zijn om de schermen los te laten en zich op andere activiteiten te concentreren.

Balans vinden in schermtijd

Ook voor schermtijd is het belangrijk om een gezonde balans te vinden. Want schermtijd voor educatieve doeleinden of om contact te houden met familieleden is ook belangrijk.

Onze eigen ervaring met ritme en schermtijd op vakantie

Onlangs waren we zelf op vakantie. Hoewel ik weet dat bovenstaande toch wel heel belangrijk is lieten we het allemaal varen. Met als gevolg dat het soms alles behalve gezellig was. Het draaide uiteindelijk alleen maar om schermtijd. Ook was het ritme totaal weg. Laat ontbijten, lang scherm kijken, op een raar tijdstip lunchen.

Er moest verandering komen

Na een paar dagen besloten we het roer om te gooien en ons meer aan regelmaat van thuis te houden. Avond routine weer terug. Minder tot geen schermtijd. Dat ging echt niet zonder slag of stoot. Maar uiteindelijk kwam de rust weer terug. De kinderen speelde graag buiten en waren uren zoet.

Niet alles in de hand

Je kan tijdens de vakantie ook niet alles in de hand hebben. Zo gingen ze soms met vakantievriendjes spelen en kregen het daar voor elkaar om extra schermtijd te krijgen. Met als gevolg dat ze daarna weer erg ongezellig waren.

Reminder voor mezelf

Het was heel typerend dat we weer over gingen op het normale ritme en minder schermtijd dat we er allemaal gezelliger van werden. Deze ervaring wil ik dan ook graag met jullie delen. Maar niet alleen dat, ook als reminder voor mezelf voor de volgende vakanties.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

foto’s zijn van pixabay.

Ook leuk om te lezen:

Please follow and like us:

1 gedachte over “Het belang van ritme en beperken van schermtijd op vakantie voor een HSP”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial