7 hulpmiddelen voor prikkelverwerking bij HSP

Je hebt pas geleden ontdekt dat jij of een van je kinderen hooggevoelig (hoogsensetief) is. Dan wil je natuurlijk er meer van weten. Wat houdt het in? Hoe kan ik mezelf of mijn kind helpen? Een ontdekkingstocht begint. Speuren over internet op zoek naar antwoorden. Eind april is het alweer vier jaar geleden dat we hooggevoeligheid bij onze dochter en mezelf ontdekte. Ook zocht ik naar hulpmiddelen die ons kunnen helpen bij prikkelverwerking bij HSP. We probeerde er een aantal, waarbij het één voor ons beter werkt dan het andere. Ben jij ook benieuwd naar wat we geprobeerd hebben?

Magneetsieraden

Een van de eerste dingen waarmee ik in aanraking kwam was het aankopen van een magneetsieraad. Met regelmaat draag ik nog mijn armband als ik vermoed dat ik een dag ga krijgen waarbij overprikkeling op de loer ligt. Vorige week vergat ik hem en dat heb ik geweten. Heb twee dagen lang een prikkelkater gehad. Je snapt wel dat ik hem de volgende keer weer meeneem. Voor mijn dochter kocht ik er ook een. Alleen zij voelt weinig voor armbanden. Dus doet ze hem eigenlijk niet om. Jammer, want we merkte wel verschil. Toch voor haar geen blijvertje.

Kauwsieraden als prikkelverwerking

Voor de oudste twee kinderen kocht ik kauwsieraden. Ik merk dat zij namelijk regelmatig op dingen kauwen. De middelste pakt vaak snoertjes om op te kauwen. Niet heel verantwoord, daarom het kauwsieraad dat ze zo kunnen pakken, zodra er behoefte aan is. De oudste kauwt vooral op stiften. Vooral de achterkant en de doppen zijn favoriet om op te kauwen. Bij kauwsieraden en meer verkopen ze mooie kauwsieraden. Zeker een bezoekje waard, trouwens. De oudste twee kauwen dus veel op voorwerpen op het moment dat ze een drukke dag hebben gehad. Zo’n dag maakt ze moe en overprikkeld. Dan zoeken ze een momentje van rust en gaan dus ergens op kauwen. Kauwen maar ook zuigen zorgt voor een betere regulering van de prikkels. Je kunt dit vergelijken met het speentje van een baby.

Essentiële oliën

Er zijn een aantal essentiële oliën die het goed doen bij de hooggevoelige personen. Ik vind het vooral belangrijk om aan te geven dat dit ook sterk afhankelijk is van hoe ze de geur ervaren. Als de geur als niet prettig wordt ervaren kan het ook het tegenovergestelde effect hebben. Dat laatste hebben we zelf namelijk ervaren. Voorbeelden van essentiële oliën die helpen bij de prikkelverwerking zijn:

  • White Angelica (Engelwortel of Angelica archangelica),
  • Frankincense (wierook of Boswellia carterii)

Ga je met essentiele oliën aan de slag, laat je wel goed informeren hierover of neem een professional in handen. Zeker bij het gebruik van kinderen moet je de dosis aanpassen. Ze zijn behoorlijk krachtig.

De piekerballon, breinmeditatie voor kinderen

De piererballon is echt een hit hier in huis. Bij overprikkeling net voor het slapen gaan wordt er zelfs gevraagd om de piekerballon. Een paar jaar geleden kocht ik deze MP3 bij gevoelig kind. In het begin wilde onze dochter er echt niets van weten, maar inmiddels is ze groot fan van deze breinmeditatie. We luisteren hem dan vaak één, soms twee keer af. Ze valt dan behoorlijk ontspannen in slaap. In deze breinmeditatie kunnen kinderen hun pieker gedachtes in een ballon plaatsen die deze gedachtes afvoert. De stem van deze dame is heel fijn om naar te luisteren. Ook leren de kinderen vanuit de onderbuik te ademen, waardoor ze nog meer ontspannen!

Een (geluidsreducerende) koptelefoon

Voordat ik over zou gaan op een geluidsreducerende koptelefoon (de noice cancelling koptelefoon) besloot ik een gewone koptelefoon te kopen voor onze dochter. Dit had gelijk effect, want ze kon bij overprikkeling samen met wat muziek of een filmpje helemaal in haar eigen wereld terug trekken. Daardoor werd ze rustig en kon ze op haar eigen tempo de prikkels van de dag verwerken zonder omgevingsgeluid. Hoewel dit echt niet al het omgevingsgeluid wegneemt, dit werkt al ontzettend goed. Zo pakt zij haar rustmomentje.

Prikkelverwerking door wandelen in de natuur

Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk, maar om het moment dat we aanvoelen dat er overprikkeling is, gaan we vaak even wandelen. Wandelen over het strand, in het park of in het bos. Even aarden, de wind door onze hoofd laten gaan en niks te hoeven zeggen. Het werkt rustgevend en verhelderend. Eigenlijk is het gewoon even lekker en goed om uit de situatie te stappen. Dit is misschien wel de meest effectieve manier voor prikkelverwerking bij HSP, maar ook bij andere prikkelgevoelige personen.

Een ontspannen warme douche

De laatste die bij ons goed werkt is even lekker een warme douche nemen. Voor ons voelt een warme douche alsof een deel van de prikkels weggespoeld worden. Graag zijn we dan alleen en vergeten we even de wereld om ons heen. Rustig muziekje aan, maar ook in stilte kan het heel goed werken.

Wordt een van de bovenstaande dingen door jullie gebruikt als HSP-er of gebruik jij juist iets wat ik niet genoemd heb. Deel jouw ervaring rondom prikkelverwerking bij HSP in de reactie hieronder of stuur me een mailtje.

Please follow and like us: