Dit blog is een persoonlijk verhaal. Degene die mij al wat langer volgen weten dat we de nodige uitdagingen hebben gehad met ons hoogsensitief kind op school. Eind november/begin december 2019 hoorde we dat het niet lekker ging op school. Onze toenmalige kleuter blokkeerde in de klas en met hetgeen wat de kleuter nu laat zien maakt dat doorstromen naar groep drie niet goed voor het kind is. Terwijl de kleuter het liefst zo sne mogelijk naar groep drie gaat. Na het SOT-gesprek eind januari zijn we met elkaar aan de slag gegaan. In deze blog deel ik wat de effecten zijn geweest van de kleine aanpassingen.
Een eigen weekplanning
Ons hoogsensitieve kind verzoop figuurlijk op school. Daarom heeft onze kleuter een eigen weekplanning. Dat geeft houvast, waardoor er rust ontstaat en overzicht. Op maandag wordt visueel wat er de hele week van de kleuter verwacht wordt. Inmiddels pakt de kleuter iedere dag zelf het boekje en kan daar mee aan de slag. Het heeft zoveel rust gegeven. Het maakt het zoveel overzichtelijker. Het planbord vervalt daardoor. Hierop was er voor de klas altijd keuze uit twaalf dingen. Die hebben de leerkrachten nu teruggebracht naar drie activiteiten om uit te kiezen. Ook wordt het aanbod om de vier weken gewisseld, zodat het niet eentonig wordt voor onze kleuter en er uitdaging blijft. Ook zijn er verplichte vaste momenten waarbij er in het werkboekje moet worden gewerkt. Het werkboekje gaf een enorme keuze. Ook deze hebben ze teruggebracht naar een keuze uit één bladzijde. Dat is inmiddels een routine geworden, waarin de vraag wordt gesteld wat er nu gedaan moet worden. Waardoor er een gevarieerd aanbod ontstaat.
Het lijkt zo eenvoudig
Dit zijn maar simpele dingen, maar voor een hoogsensitief kind een heel groot effect op school en thuis. Op mijn verjaardag zijn we hier mee gestart. Een mooier cadeau had ik echt niet kunnen krijgen van onze kleuter. Bij thuiskomst vertelde die voor het eerst in anderhalf jaar tijd wat er gedaan was op school. Ik viel figuurlijk van mijn stoel. Op de vraag hoe was het op school en wat heb je gedaan kregen we altijd het antwoord: het was leuk en ik weet niet wat ik gedaan heb. Nu terugkijkend was dit al een signaal dat het te veel was op school aan informatie om te verwerken. Door nu met een eigen weekplanning te werken was de informatie niet meer een overdosis aan informatie. De kleuter wist wat ie gedaan had, kwam ontspannen terug uit school in plaats van overprikkeld. Het is dan maar een eenvoudig aanpassing, maar met een groots effect.
Ook interessant: Hoe help je een hoogsensitief kind op school?
Onzeker zijn over eigen kunnen
Ook is de kleuter onzeker over het eigen kunnen. En zoekt vaak de bevestiging of iets goed is gedaan. Daarom komt de leerkracht tegenwoordig heel even bij onze kleuter zitten. Wordt er bij twee dingen meegekeken en zegt daarna bevestigend dat het heel goed gaat en dat ie zeker weet dat onze kleuter het zelf kan. Daarna wordt er zelfstandig gewerkt. Dat zorgt ervoor dat ons kind vaak als eerste klaar is en nog meer wil doen. Het enthousiasme zorgt voor motivatie om nog meer te doen. Dat kleine stukje aandacht helpt dus ook enorm. Binnenkort wordt ons kind uit de klas gehaald om samen met de intern begeleider wat spelletjes doen om te kijken op welk niveau er gewerkt wordt en of overgang naar groep drie erin zit.
Training sociale weerbaarheid
We kregen het advies om naar een sociale weerbaarheidstraining te gaan. Dat hebben we ook zeker gedaan. Een van ons is naar een training geweest van het centrum voor jeugd en gezin. Daar hebben we mooie tips gehad, maar ook de bevestiging van hetgeen wat we deden al goed is. Het is van belang om je kind zelfvertrouwen te geven. Het belangrijkste is dat de inspanning die hij of zij verricht het belangrijkste is en niet het resultaat. Dat als iets moeilijk is dat je ook even mag stoppen en het later weer opnieuw mag proberen. Als je als ouder iets fout doet, zeg tegen je kind ook gewoon sorry. Zo leer je je kind ook dat het fouten mag maken. Dat iedereen fouten maakt. We zijn allemaal mensen, toch? Dus zeg gerust een keer sorry als je uit je slof bent geschoten tegen je kind, maar het eigenlijk niet zo streng had bedoeld. Het zijn zomaar wat handvatten die je kan gebruiken in het sociaal weerbaar maken van je kind.
Evaluatiegesprek op school
Zes weken na de aanpassingen hadden we een evaluatiegesprek op school. Hoe zijn de afgelopen weken thuis en op school geweest. School geeft aan een vrolijkere kleuter te zien, die nog wel onzeker is. Doordat de leerkrachten nu de hele klas informeren wat er de week erop van ze verwacht wordt bij het opstart circuit is het nu ook voor iedereen duidelijk, ook voor ons kind. Daardoor gaat dit nu ook beter. Thuis hebben we inmiddels een vrolijke kleuter rondlopen dat zingt en danst. Naar school huppelt en niet meer klaagt over buikpijn. Het is zo fijn om ons kind weer terug te hebben. De buien zijn daardoor minder explosief na school. Ook hebben we met elkaar wat maniertjes gevonden om te ontladen na een drukke schooldag. Niet heel onbelangrijk is dat we met elkaar weer goed slapen. De kleuter is alleen na de laatste vakantie weer heel vroeg wakker.
Hoe gaan we verder op school met ons hoogsensitief kind?
Nu er de komende tijd veel meer kinderen bij gaan komen, wordt het drukker in de klas. Een stilwerken plekje is daardoor niet meer haalbaar. Daarom is er nu gekozen voor een geluidsreducerende koptelefoon in de klas voor ons kind. Die ligt iedere dag klaar zodat deze opgezet kan worden tijdens het werken. De komende periode zijn er nogal wat uitjes gepland. Althans dat hangt nu even af van hoe alles gaat lopen rondom het coronavirus. Deze hebben we nu in onze agenda zodat we kunnen voorbereiden op wat gaat komen. Dan blijft de dag voorspelbaar. Binnenkort hebben we ook een afspraak om de resultaten van haar testje door te nemen. Na de meivakantie evalueren we weer verder. Ook dat blijft even afhankelijk van hoe het gaat de komende weken met school en het virus.
Lees ook: Poster voor het laten groeien van het zelfvertrouwen
Enorm trots
Wij zijn op dit moment vooral heel trots op onze kleuter. We hebben ondanks de kleine aanpassingen hele grote stappen gemaakt. De lol die er weer is in het naar school gaan is vele malen belangrijker dan de prestatie. We genieten van de vrolijkheid, het zingen en gedans door huis. We hebben weer de vrolijke noot in huis. De kleuter is en blijft een kind en heeft dus net als ieder ander kind driftbuien. We zien weer groeien in het kunnen. Ook komt er een begin in boekjes lezen en is de kleuter heel erg bezig met letters en cijfers. Zo leuk om te zien.
Volg je me nog niet zo lang en wil je meer lezen over welk pad we bewandelde met school om tot het bovenstaande resultaat te komen? Lees dan de onderstaande artikelen.
School voor hooggevoelig kind niet altijd even makkelijk
Hooggevoelig vervolggesprek op school
Hooggevoelig kind, het SOT-gesprek
Boekentip:
Wat fijn om te lezen dat ze weer vrolijk is en geen buikpijn meer heeft. Het allerbelangrijkste is dat je kind gelukkig is. Zo goed dat jullie het moeilijke gesprek aangingen en dat ze met die kleine hulpmiddelen echt geholpen is.
Ja echt zo belangrijk dat we dit gedaan hebben. Plezier op school is het allerbelangrijkste en dan volgen de resultaten vanzelf.
Trots op jullie als ouders en jullie mogen trots zijn op jullie meisje!
Wat lief van je. We zijn ook echt trots op ons als gezin.