Cafeïne en HSP: het belang van bewuste consumptie

Als je hoogsensitief bent (HSP), kan je lichaam extra gevoelig reageren op cafeïne. Toch zul je me regelmatig een kopje koffie zien drinken, samen met cola en thee. Allemaal cafeïne houdende producten, waar ook chocolade onder geschaald kan worden. Lees mee met mijn ervaring met cafeïne en ook een stukje informatief.

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een stof die van nature voorkomt in planten zoals koffiebonen en theebladeren, waar het in de vorm van theïne wordt aangetroffen. Het is een wit poeder met een bittere smaak. Cafeïne staat bekend om zijn vermogen om de concentratie te verbeteren en vermoeidheid te verminderen. Maar het kan ook leiden tot gevoelens van nervositeit, slaapproblemen, angst en hoofdpijn.

Lees ook: Waarom water en thee goed zijn voor een HSP

Mijn persoonlijke cafeïnegebruik

Persoonlijk probeer ik mijn cafeïne-inname te beperken tot één of soms twee kopjes koffie per dag. Zoals je vaak in de stories op de social media ziet drink ik mijn koffie altijd met veel havermelk (homemade Latte macchiato. Ook drink ik veel thee. Ik ben gevoelig voor chocolade. Dat eet ik al geruime tijd niet meer. Energy drankjes drink ik al helemaal niet.

De toevoeging van de havermelk vertraagt de opname van cafeïne in het lichaam. Cafeïne wordt in de maag opgenomen en het duurt ongeveer 45 minuten voordat het volledig is opgenomen. Deze opnametijd kan variëren van persoon tot persoon. Factoren hiervoor zijn bijvoorbeeld een zwangerschap, overgewicht, anti conceptiegebruik, roken of hoe lang je bent.

Een blikje red bull wat een enorme hoeveelheid cafeïne bevat.

Nadelen van teveel cafeïne

Te veel cafeïne kan bij zowel HSP als niet HSP leiden tot rusteloosheid (opgejaagd gevoel), angst, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid, suizende oren, hartkloppingen en slaapproblemen. Het exacte punt waarop cafeïne te veel wordt, varieert van persoon tot persoon vanwege individuele gevoeligheid.

Effecten op slaap

Ik ben zelf erg gevoelig voor cafeïne. Ik kan bijvoorbeeld vanaf het middaguur geen koffie meer drinken. Dan val ik namelijk nog moeilijker in slaap. Ooit heb ik een half blikje red bull gedronken. Het resultaat daarvan ben ik enorm geschrokken. Ik kon twee avonden niet slapen.

Ben je gevoelig voor cafeïne? Dan is de kans groot dat je langer moeten wachten voordat de cafeïne is uitgewerkt. Als je ook moeite hebt om in slaap te vallen na het drinken van bijvoorbeeld koffie? Overweeg dan om na 12 uur in de middag geen cafeïne houdende producten meer te nuttigen.

Ook interessant: Help! Ik ben gevoelig voor chocolade

Cafeïne en migraine

In sommige gevallen, wanneer je hevige hoofdpijn of migraine ervaart, kan een extra kopje koffie juist helpen. Hoewel dit tegenstrijdig lijkt, kan cafeïne de werking van medicatie versterken.

Alternatieven voor cafeïne

Wil je liever minder of geen cafeïne willen eten/drinken? Dan kan je overschakelen naar cafeïnevrije koffie, kruidenthee of cafeïnevrije cola. Houd er echter rekening mee dat cafeïnevrije koffie nog steeds kleine hoeveelheden cafeïne kan bevatten (ongeveer 2 tot 4 milligram).

Vermijden van overmatige cafeïne

Ik vermijd alle energiedrankjes, omdat ze vaak extreem hoge cafeïnegehaltes bevatten. Koffie drink ik alleen in het begin van de ochtend. Met een uitzondering een latte bij de lunch. Juist bij gevoeligheid voor cafeïne is het belangrijk om met mate te consumeren. Dat ene bakkie dat ik dan wel drink, daar geniet ik enorm van.

Iedere hoogsensitieve persoon is anders en reageert anders op prikkels. Ook heeft iedereen iets anders nodig om te ontprikkelen. Daarom is het goed om te kijken welke tips bij jou of jouw kind/gezin passen.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

foto’s zijn van pixabay.

Bronnen

Ik schrijf mijn blogs vanuit de ervaring. Ik ben geen professional. Toch wil ik naast ervaringsverhalen ook informatieve blogs schrijven. Daar moet ik soms bronnen voor raadplegen. Voor dit blog zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

Ook leuk om te lezen:

Please follow and like us:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial