Ervaring: eerste week in de kleuterklas hoogsensitief kind

In 2018 mocht onze oudste naar de kleuterklas. Hoe ging dat na die eerste pittige week? Maar hoe is het gegaan na die eerste week op school? Is onze hoogsensitieve kleuter al gewend op school? Een eerlijk verhaal met onze ervaring van de eerste zes weken op de basisschool.

De nachten zijn zwaar sinds de start in de kleuterklas

Ik kan er doekjes om heen winden, maar daar heeft niemand wat aan. Ik wil graag een eerlijk beeld geven. De nachten waren de eerste weken echt niet leuk. Het op bed leggen ging altijd wel redelijk vlotjes. Na het invullen van slaapklets viel onze kleuter redelijk snel in slaap. Maar tegen een uur of 12 ‘s nachts werd de kleuter wakker en stond naast ons bed. Wilde graag tussen ons in liggen. Met mijn steeds groter wordende buik echt geen pretje. Een slechte nacht was voor mij de volgende dag een dag met bekkenpijn. Dus soms sliep een van ons in haar bed en zij op het plekje van een van ons. Al snel waren wij daar klaar mee, maar lukte ons niet om haar terug in haar eigen bed terug te leggen. Dus besloten we een matrasje neer te leggen op onze kamer. Wauw dit werkte. Ze viel in slaap op dat matrasje en sliep de hele nacht door. Wat voor ons ook betekende dat wij verder konden slapen ‘s nachts en zo onze uurtjes pakte. Stapje voor stapje zorgde we ervoor dat ze langzaam aan weer in haar eigen bed ging slapen. Inmiddels slaapt ze weer in haar eigen bed en op dagen dat ze echt heel moe is dan zien we het oude patroon terug komen. Dan start ze op onze kamer en als wij naar bed gaan slaapt ze in haar eigen bed verder.

Overdag zijn we zoekend

Overdag wilde ze niet aan een middagdutje. Wat ik ook probeerde het lukte niet. Schermtijd en knutselen bleek het toverwoord. Om onze kleuter toch wat rust te gunnen zocht ik naar rustige activiteiten. Dus liet ik haar maximaal een uurtje tv kijken. De laatste dagen wil ze steeds vaker lekker knutselen. Dus dat laatste juich ik graag toe. Daarom kocht ik vorige week een paar mooie opbergdozen voor de kleuter zodat de knutselspulletjes lekker bij elkaar liggen en we dus lekker vaak aan de keukentafel kunnen knutselen. Zo pakken we samen onze rust, kletsen en zingen we samen. Ik vind het heerlijke momenten om zo samen met mijn kleuter bezig te zijn. Ook al fröbelen we ieder op ons eigen niveau. Gouden momentjes om te koesteren. Ook in uit de interesses merken we steeds meer dat onze oudste graag creatief is. Daar maakt de goedheiligman straks goed gebruik van. 😉

Lees ook: Hoe help je een hoogsensitief kind op school?

Evaluatie gesprek over de eerste weken in de kleuterklas

Na zes weken in de kleuterklas kreeg ik een evaluatiegesprek met de juf. Dat is op onze basisschool in ieder geval gebruikelijk. Hoe gaat het met het kind thuis nu het op school zit, maar ook hoe het in de kleuterklas gaat. Het is zo goed om te horen dat wat wij thuis zien ook op in de klas zo blijkt te zijn, qua ontwikkeling. Onze kleuter ontwikkelt zich op school. Het is altijd even wennen maar de draai is ook redelijk gevonden. De kleuter heeft het er naar haar zin. Al is het wegbrengen soms nog wel even een drempel over. In al die weken heeft ze het eigenlijk maar één keer echt op een huilen gezet en verder klampte ze zich al aardig vast aan mijn benen. Ook dat neemt steeds meer af en gaat ze bij binnenkomst steeds makkelijker naar haar plekje om aan het werkje te beginnen of loopt ze naar het raam toe.

Een jongetje in de kleuterklas aan het kleuren.

Met de andere kinderen in de kleuterklas

In de omgang met de kinderen gaat het goed. Kletst veel met de klasgenootjes op de momenten dat het mag. De juf een antwoord geven of een hand geven blijft spannend. Ook dat gaat goedkomen. Want ze heeft het echt enorm naar haar zin in de kleuterklas. Dat is inmiddels ook echt te merken want ze is ook echt vriendinnetjes aan het maken. Ze heeft inmiddels bij twee klasgenootjes gespeeld en binnenkort staat er weer een speeldate op het programma. Het ergens spelen heb ik in het begin wat afgehouden, zodat ze rustig kon wennen aan het schoolritme. Dan houden we het ook gewoon bij één keer in de week spelen. Er zijn namelijk ook dagen bij dat ik gewoon aan het werk ben en onze oudste ‘s middags naar de buitenschoolse opvang gaat of naar opa en oma.

Het is anders in huis

De eerste weken voelde het angstvallig stil toen onze oudste op school zat. Alleen tijdens mijn verlof had de middelste mama voor zichzelf. Dat is inmiddels meer dan twee jaar geleden en vanaf dat moment heeft hij mij dagelijks moeten delen. Nu de oudste in de kleuterklas zit heeft de middelste in ieder geval tot de geboorte van de jongste echt nog even mamatijd. Heerlijk vinden we dat allebei. Ook hij geniet er van, want hij kan ineens met alles spelen zonder dat het wordt afgepakt. En wat kan de middelste zich goed alleen vermaken. Maar is ook een knuffelkont. En ook hij ontwikkeld zich snel. Kinderen leren snel van elkaar. Dat gebeurt ook hier in het gezin. De oudste leert de middelste tellen. Die dus met net 2 jaar al tot 10 kon tellen. Ook telt hij mee met boekjes over hoeveelheden.  Kan de tijd even stil gezet worden. Het gaat hard zo.

Lees ook: Hoogsensitief speelafspraakjes zeg ook eens nee

Het is voor iedereen even wennen

Langzaam aan wennen wij ook steeds meer aan het schoolritme. Op tijd ons bed uit, aankleden, tanden poetsen, haren doen, brood eten en smeren voor de lunch en niet vergeten de fruit tussendoortjes klaar te maken. De kinderen nemen het liefst fruit mee tussendoor.

Sinds de kleuterklas wel brutaler

Ook krijgen we steeds meer onze eigen woorden terug op het moment dat de kinderen in de kleuterleeftijd zitten. Een stukje brutaliteit komt ook naar boven. Brutaliteit is op zich geen probleem, mits het binnen de normen en waarden past die we onze kinderen meegeven. Zo vroeg ik pas aan bijvoorbeeld aan de kleuter: Wil je me helpen? Ik had daarbij het woord “alsjeblieft” niet gebruikt. Met als resultaat: “mama, zo vraag je dat niet. Je moet vragen of ik je alsjeblieft wil helpen.” Zo daar werd me even een spiegel voorgehouden. We voeren ook steeds meer leuke gesprekken met de kleuter over school en wat ze gedaan heeft. Wat we gaan doen of wat ze wil doen.

Wat doen we met de herfstvakantie?

De herfstvakantie had ik eerst het idee om lekker nog even een paar dagen weg te gaan. Maar weg gaan betekend voor de kleuter weg uit vertrouwde omgeving en onrustige nachten creëren, terwijl er nu juist rust gecreëerd moet worden. Net voor de vakantie had ik een dagje vrij. Dat bleek wel een iets wat de kleuter nodig had. De kleuter was moe, heel moe was en dat uitte zich in driftbuien en onrust. Het werd een gevecht met zichzelf. Helaas had ik zelf ook een rotnacht en ik denk dat ik hier niet hoeft te beschrijven hoe onze dag was. Naast dat ikzelf niet vooruit kwam, hebben we het maar eerst even rustig aan gedaan. De kleuter kwam lekker bij me zitten en kroop bijna in me. Mama ik ben zo moe. Kom hier lieverd kruipen we samen lekker op de bank met een filmpje. En nu merken we dat er langzaam aan de rust terugkeert, adempauze.

Twee kleuters zijn bezig met een opdracht in een boekje.

De ontwikkeling van de kinderen

Ik vind het bijzonder om te zien hoe de kinderen te zien groeien en ontwikkelen. Het is niet altijd even makkelijk, maar ook dit vind ik weer een bijzondere tijd. Hoe hebben jullie de eerste weken van de basisschool ondervonden. Wat werkt bij jullie om rustmomentjes te pakken. Maar ik ben ook benieuwd of jullie die enorme ontwikkeling die het kind ondergaat herkennen. Laat hieronder of op een van de social mediakanalen een berichtje achter.

iELM.nl

Please follow and like us:

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial