Hoe wij onze vakantie in Frankrijk als gezin van 5 beleefde

In januari van dit jaar boekte we een stacaravan voor onze vakantie in Frankrijk. Op het moment van boeken wisten we nog niet wat er ons dit jaar nog te wachten stond. De corona crisis brak uit eind februari. Tot het laatste moment hebben we nog vol spanning gezeten of de vakantie naar Frankrijk nog wel door zou gaan. We besloten de vakantie namelijk niet te annuleren als het van overheidswege wel gewoon mogelijk was. Op zaterdag 8 augustus vertrokken we dan eindelijk naar Frankrijk. Hoe we deze vakantie ervoer lees je in dit blog.

Hoe bereid je drie jonge kinderen voor op een lange autorit?

Van te voren zag ik eerlijk gezegd wel op tegen de rit. Twee keer 500 km rijden met drie jonge kinderen. Ik trof voorbereidingen voor deze rit en bereidde zo goed en kwaad als het kon de kinderen voor op deze rit. Bleek het ook nog zwarte zaterdag te zijn. So far so good, de reis begon, ik had een mapje gemaakt met wat plaatjes over de camping en de omgeving, een aftelkalender wanneer we op reis gingen, de uren die we in de auto zouden zitten en een autobingo. Die laatste was een regelrechte hit. Filmpjes kijken doen we niet onderweg, want onze middelste boef wordt dan wagenziek.

zonsondergang

Regelmatig stoppen

We wilde bij de grensovergang (Hazeldonk) nog even stoppen voor een plaspauze en de benen te strekken. Dat is voor ons iets meer als een uur rijden. We hadden alleen wat laat door dat de navigatie ons via Roosendaal de grens over stuurde en we dus op een heel andere plek de grens over stuurde. We vertelde de kinderen eerlijk dat we anders dachten te rijden en we nu al in België waren. Gezien de coronamaatregelen en de hoge besmettingsaantallen in de provincie Antwerpen konden we daar niet stoppen. Dat deden we later in België.

Onze eerste kennismaking met mondkapjes

We hadden ook de kinderen verteld dat we op openbare plekken mondkapjes moesten dragen. Dat betekende dat papa en mama er anders uit zouden zien. Vooral onze jongste telg had daar wat moeite mee, want wat zagen we er nu gek uit. Hoewel we er zelf ook behoorlijk aan moesten wennen was het uiteindelijk ook wel snel oké om met een mondkapje te lopen.

cascade blanche
Cascade blanche

Overnachten met zijn vijven

We wilde de rit niet in een keer rijden met onze kinderen, daarom besloten we aan te kijken hoe ze het zouden doen onderweg en afhankelijk daarvan boekte we onderweg een hotel. Een uurtje voor Nancy merkte we dat ze het zat waren en besloten in die omgeving een hotel te zoeken. Low budget was wat ons betreft prima en er moest vooral gelijk plek zijn, want bij sommige hotels konden we pas om 18:00 uur op de kamer en het was pas 15:00 uur. Zonder fileleed kwamen we aan in Nancy, waar we twee kamers hadden voor ons gezin. We splitsten ons op, aten wat bij de burger king en gingen vroeg onder de wol.

Reisdag twee ging iets minder soepel

De tweede reisdag startte vrij vlot en al snel pakte we de route naar de Drôme weer op. Onderweg nog even tanken en rond de klok van twaalf wilde we ergens even picknicken. Dat laatste liep uit op een fiasco, want met wespen en een meisje dat in blinde paniek bijna de weg op rende (ik kon haar nog net grijpen) werd dat hem niet. Het werd een bliksembezoek aan het toilet en in de auto zou ik ze voorzien van een boterham. Rondom Lyon werd het drukker op de weg en kwamen we regelmatig in korte files. Dat was ook het moment dat de kinderen er wel klaar mee waren. De laatste loodjes wegen het zwaarst.

Romans-sur-Isére

Daar zijn we dan eindelijk!

De camping zit redelijk dichtbij de snelweg (tolweg) en uiteindelijk waren we er vrij snel. Tussen de fruitplantages, de uitgebloeide zonnebloemen en akkers lag de camping. Een kleine, gemoedelijke camping. De vakantie hadden we geboekt via Vacansoleil en werden ontvangen door een Engelse host. Zoë, bracht ons bij onze stacaravan en vertelde onderweg al dat we een van de fijnste plekjes hadden, want we hadden veel ruimte voor de stacaravan. Met recht een fijne plek, want de meeste hadden niet zo veel ruimte. Wij waren er in ieder geval heel blij mee. Het uitladen van de auto kon beginnen.

typische raamluiken Frankrijk

Lekker warm weertje wel, tijd om te acclimatiseren

We kwamen aan met een graadje of 38, dus het zweet stond me op de rug. Na twee dagen autorijden en de warmte hadden we wel even tijd nodig om te acclimatiseren. Dat hebben we doorgaans toch wel, maar nu nog een beetje extra. De nodige prikkels van de afgelopen dagen werden onze jongste telg de eerste avond al te veel. Die werd ziek en spuugde de hele boel onder. Iets waar wij overigens al rekening mee hadden gehouden. Ze waren de eerste dagen echt uit hun doen en wij ook. Ze waren opstandig en hadden even een ander beeld in gedachten. En met een ander beeld bedoel ik dat zij mochten bepalen wat we de hele vakantie gingen doen. De vakantieregels namen we even met ze door.

Uitje op de planning, we beginnen in het dorp zelf

Als we op vakantie zijn, willen we ook wat van de omgeving zien. Daarom was het na drie dagen tijd om eens wat anders te zien dan de camping of supermarkt. Ons eerste uitje was naar het dorpje waar de camping onder valt, Chateauneuf-sur-Isere. Nu ligt de camping echt buiten het dorp en is prima te fietsen of in ons geval ook met de auto aan te rijden. Nu stelt het dorpje op zich niet zo heel veel voor. Dus na een korte wandeling door naar een volgend plaatsje, alleen dat liep niet helemaal als gepland, want onze jongste telg lag te slapen in de auto. Het werd een toeristische route terug naar het dorp.

Valence een stad voor jong en oud

Nu zit je vanaf de camping zo in het stadje Valence. Waar ikzelf in het boekje over vakantie met gezin Frankrijk niets ben tegen gekomen, maar al enthousiaste verhalen om me heen hoorde. Op de camping had ik al wat folders gescoord van leuke dingen in de omgeving. Later zouden we kijken wat wel en niet haalbaar zou zijn. Maar daar zat dus ook een kaart van Valence en omgeving bij. Een leuke kleine wandelroute door Valence zelf, die wij halverwege de route instarte en die ond bracht bij wat hoogtepunten van de stad. Wij eindigde (in plaats van startte) de route in Parc Jouvet. Dat was voor de kinderen een voltreffer. Een super mooi park, met prachtige bloemen, mooie paden, een kinderboerderij, een speeltuin, een treintje en een draaimolen (neem contant geld mee, je kan niet pinnen). Heerlijk speelde ze daar, terwijl de jongste lag te slapen in de buggy.

fontein Valence

Het zwembad wordt ook regelmatig bezocht

Tussen allen uitjes door gaan de kinderen ook regelmatig zwemmen en mogen we mee. De glijbaan zijn ze niet vanaf te slaan. Wel een keer of 100 per zwemdag gaan ze van de glijbaan af. Twee peuterbaden en twee wat diepere baden geven genoeg vertier voor de kinderen. De glijbaan beland niet in een zwembad, maar heeft een eigen ‘landingsplaats’.

Dorpjes, stadjes en natuur bezoeken

Nu vind ik het heerlijk om wat van de omgeving te zien, zo ook tijdens onze vakantie in Frankrijk. Dus deden we een bezoekje aan wat plaatsjes in de omgeving. Met drie kleine kinderen (6-4-1,5 jaar) is dit niet zoals ik dat vroeger deed. Nu gaan we een uurtje of maximaal twee uur op pad en zoeken we ook een speeltuintje. We deden Valence, Chateauneuf-sur-Isére, Romans-sur-Isére en Tournon-sur-Rhône aan. We beklommen met de auto een col en gingen naar cascade blanche. Benieuwd naar deze plekken, lees dan hier verder.

grotwoningen Chateauneuf-sur-Isére

Ons motto is ontspannen

Na best wel heftige maanden is ons motto wel echt ontspannen tijdens deze vakantie in Frankrijk. Daarom gaan we ook niet dagelijks op pad, maar blijven we ook lekker op de camping. Voor de kinderen van 4 tot ongeveer 8 jaar is er animatie aanwezig. Onze oudste twee gingen dan ook een aantal keer naar de knutselochtenden of deden ’s middags mee. Terwijl de jongste telg op bed lag, hadden wij ook tijd om te ontspannen. Gezien de kleine camping, mochten onze oudste twee ook zelf op pad. Als ze maar wel aangaven waar ze waren.

Tijdens het coronatijdperk op vakantie naar Frankrijk, net even anders

Dat we nu naar het buitenland op vakantie gingen is wel even spannend geweest of het door zou gaan. Toch ben ik blij dat we konden gaan naar Frankrijk. In Frankrijk gelden er iets andere regels dan in Nederland, maar zeker goed te doen. Het dragen van de gezichtsmaskers begon al tijdens de rit door België. De hittegolf was daar net begonnen en wat moesten we wennen aan de gezichtsmaskers. Uiteindelijk wende dit vrij snel. In alle openbare gelegenheden is in Frankrijk het dragen van een gezichtsmasker verplicht. Dit hebben we dan ook netjes gedaan. De kinderen hoefde ze niet te dragen. Tot en met 11 jaar is dit niet verplicht. Ook in restaurants is het dragen van een gezichtsmasker verplicht. Eenmaal op je plek mag hij af. Ga je je bewegen binnen het restaurant, dan zet je hem weer op. Ook bezoeken we nu geen drukke plaatsen. Ik ben dankbaar dat we kozen voor een kleine camping en dat onze vakantie kon doorgaan.

Tournon-sur-Rhône

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan

Hoewel je maanden vol spanning uitkijkt of je vakantie in Frankrijk wel kan doorgaan, is het nu met een vloek en zucht voorbij. Dinsdagavond hebben we de auto zo goed als helemaal ingepakt. Woensdag de laatste dingen in de auto. De stacaravan schoon opleveren en afscheid nemen van onze host Zoë. Ook namen we afscheid van de camping. Daar ging onze rit weer naar huis. Rondom Lyon hadden we nog wat file, maar verder hebben we filevrij de rit naar huis kunnen doen. Reisdag een deden we tot Metz. Donderdags reden we de laatste 450 km naar huis. Onze oudste had steeds hoofdpijn in de auto, dus besloten we dat zij voorin ging zitten en ik op haar plekje achterin. Dat maakte de reis wel een stuk aangenamer voor ons allemaal.

Hoe kijken we terug op deze vakantie?

De heenreis liep eigenlijk bovenverwachting goed. Dat is me echt heel erg meegevallen. We hebben genoten van het prachtige weer, de mooie plaatsen, het Franse landschap en vooral van elkaar. Een kleine drie weken geheel onbezorgd kunnen genieten en even alles los kunnen laten. Dit hadden we met elkaar nodig. De kinderen leerde tijdens deze vakantie heel veel. Nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maken, afscheid nemen en weer een stukje zelfstandiger worden. Hoe mooi is het om ook hun tijdens de vakantie te zien groeien. Ik heb genoten met hoofdletters. We zijn op tijd terug gekomen uit Frankrijk, want inmiddels gaat stapje voor stapje steeds meer op oranje.

Wil je weten hoe wij de camping hebben ervaren, lees dan mijn review over Camping Soleil Fruité of lees eens mijn 11 gedachten in een stacaravan.

Deze blogs zijn geschreven uit eigen ervaring. Regelmatig raadpleeg ik bronnen om bepaalde dingen uit te leggen over hoogsensitiviteit. Deze bronnen worden dan bij de blog vermeld. Wil je tips gericht op jou of jouw gezin, raadpleeg dan een HSP coach.

Ook leuk om te lezen:

Please follow and like us:

4 gedachten over “Hoe wij onze vakantie in Frankrijk als gezin van 5 beleefde”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.