Na anderhalve maand wachten was het eindelijk zover. Na het tien minuten gesprek en een aanvullend gesprek, nu overleg met het School Ondersteunend Team (SOT). Wat hebben we hier naar uitgekeken, want het is hartverscheurend om ons hoogsensitieve kind iedere dag zo te zien worstelen met de gang naar school. Het verdriet en het niet meer naar school willen, is niet passend voor een kind van vijf. Niet dat we na dit gesprek gelijk van alle uitdagingen af zijn, maar we kunnen vanaf nu stappen gaan maken. We willen immers ook dat ons hoogsensitieve kind ook geniet van de schooltijd. Hoe dit gesprek verliep en hoe we ons hebben voorbereid, wil ik graag met jullie delen.
Groeidocument invullen
Ter voorbereiding op het SOT gesprek moesten we het groeidossier invullen. Het groeidossier is een document waarin de hulpvragen gesteld worden met de daarbij de uitleg. Ook wij, als ouders vullen dit document in. De dingen die wij zien, wat ons opvalt, waar ze goed in is, wat juist nog aandacht nodig heeft. Ook geven we aan wat de oorzaak is van de aandachtspunten en hoe we denken deze te kunnen voorkomen. Deze vulde we in tijdens de kerstvakantie.
Voorbereiding op het SOT gesprek
Ter voorbereiding op het SOT gesprek hebben we veel informatie tot ons genomen. Mede door het delen van ons verhaal hebben we ook veel hulp gekregen. Via hooggevoelig heel gewoon heb ik veel informatie kunnen inwinnen. Tips voor school, maar ook voor onszelf. De tips voor op school kan je ook thuis goed invullen. Die gaan we dan ook zeker gebruiken. Daarnaast is het ook fijn om bevestigd te krijgen dat wat we al deden ook tot de tips behoort.
Lees ook: Studiedag, 7x HSP-proof uitjes
Het SOT gesprek
Na schooltijd vind het SOT gesprek plaats. Aan de tafel hebben plaatsgenomen een psychologe, een zorgconsulente, de interne begeleider, de onderbouw coördinator, de docenten van onze dochter en wijzelf. We beginnen met een voorstelronde, waarna we het gesprek beginnen. Ook aan ons om de hulpvraag aan te geven. We geven aan dat ze hoogsensitief is. De ervaringen vanuit school en thuis worden besproken. Het verdriet dat er heerst omdat ze dagelijks met pijn in haar buik en tegenzin naar school gaat. Ook de intern begeleider geeft aan dat dit niet hoort bij een kind van vijf. We krijgen wat aanvullende vragen voor de beeldvorming van de psychologe en de zorgconsulente. De mogelijke oplossingen moeten passen binnen de school en het klaslokaal.
Aangedragen punten
Uit het gesprek is naar voren gekomen dat er in de klas een stilte werkplek wordt gecreëerd. Deze plek kan gebruikt worden door alle leerlingen in de klas die behoefte hebben aan in stilte werken. Dus niet alleen een hooggevoelig kind. De keuze hiervoor heeft te maken dat er geen nadruk wordt gelegd op haar alleen. Ook ligt er een geluidsreducerende koptelefoon klaar. De dagen worden overzichtelijk gemaakt. Ze krijgt haar eigen weekplanning, waarbij wat zaken al van te voren vast staan. Een overzichtelijke geheel de hele week. De kinderen mogen nu uit een groot aantal dingen kiezen op het planbord, waardoor er keuzestress ontstaat. Deze keuzes worden beperkt tot een kleiner aantal. Hierdoor blijft het overzichtelijk. Tot slot moet ze wekelijks een aantal dingen uit het werkboekje behandelen. De keuze is dusdanig groot daarin, dat vanaf nu de juf bepaald welke bladzijde ze gaat doen. Daar heeft ze dan nog voldoende keuze om iets uit de werkkast te halen.
Kleine stapjes maken
Hoewel dit ogenschijnlijk kleine stapjes lijken, zijn dit soort stapjes heel belangrijk. Alles wordt veel overzichtelijker voor haar. Meer structuur waar ze het zo goed op doet, stukje houvast. We hebben er alle vertrouwen in dat deze oplossingen gaan bijdragen in een betere leeromgeving voor onze dochter. Hoe fijn is het als ze straks weer met plezier naar school gaat, minder overprikkelend thuis komt. Op dagen dat de dag anders loopt dan de reguliere dagen worden wij ingeseind. We kunnen haar vooraf voorbereiden op wat er gaat komen. Kunnen eventueel filmpjes laten zien en foto’s van de locaties die ze gaan bezoeken of van iemand die op bezoek komt.
Ook interessant: Hoe help je een hoogsensitief kind op school?
Hoe heb ik het SOT gesprek ervaren
Al vanaf half november slapen wij nauwelijks door. Bijna iedere nacht staat onze dochter aan ons bed of kruipt ze er stiekem bij. Dat we inmiddels een beetje op onze tenen lopen is niet zo gek. Daarom zijn we blij dat dit gesprek nu eindelijk daar was. We hebben het gesprek als zeer fijn en positief ervaren. Waarin gezocht wordt naar goede oplossingen die binnen de mogelijkheden liggen. Het is vooral nu zorgen dat ze weer lekker in haar vel komt te zitten. Groei op leervlak komt daarna wel. Nu stagneert ze door de overdaad aan prikkels en onvoorspelbaarheid. Zelf werd ik behoorlijk emotioneel. Niet heel gek, het gaat over je kind. We kijken er nu naar uit om te ervaren wat deze nieuwe handvatten gaan doen.
Ik hoop zo dat het voor jullie en jullie lieve meid een grote verbetering wordt. Ik begrijp heel goed dat je emotioneel was, je wilt tenslotte het beste voor je kind. Maar jullie zijn goed bezig. Knuffel!
Wat lief, dank je wel! Ja we hopen echt dat deze oplossingen wat voor haar gaan doen.