Rondreis Zuid Afrika

Een van mijn grootste passies is verre reizen maken. Nu met de kinderen doen we dat niet. Soms mis ik die avonturen weleens. Toch zou ik de kinderen voor geen goud willen missen en vind ik op vakantie in Nederland en Europa ook prima. Onze eerstvolgende vakantie met het gezin is lekker in het Limburgse heuvellandschap. Vandaag neem ik jullie niet mee naar een recente vakantie, maar een van onze verre reizen. Ik vond dit de meest bijzondere reis. Lees je mee hoe wij onze avonturen beleefde in 2012 in het mooie Zuid Afrika?

Laat de reis beginnen

Vandaag, 17 juli 2012, vertrekken wij naar Zuid Afrika. We vliegen het grootste deel van de vlucht ‘s nachts, maar de eerste vlucht is naar Frankfurt. Om 16:00 uur worden we opgehaald door mijn schoonouders. Zij brengen ons naar Schiphol. Het was fijn dat ze er vroeg waren, want door de enorme drukte op Schiphol was inchecken wel even een dingetje. In de rij om de bagage in te leveren staan ook een aantal beachvollyballers van het nationaal team. We hebben een groepsrondreis, dus de eerste groepsgenoten komen we in de rij al tegen. Na de paspoort check eten we wat met een aantal mensen van de groep.

De vluchten

De vlucht naar Frankfurt gaat gesmeerd en na 40 minuten vliegen zijn we er. De tweede vlucht heeft even een hobbel op de weg. We vertrekken een half uur vertraagd naar Johannesburg, omdat er een passagier niet is komen opdagen. We vliegen nu met het grootste passagiersvliegtuig (Airbus A380). Eenmaal goed in de lucht vallen de oogjes dicht van mij. Robin valt later die nacht in slaap. Al slapend komen wij de vlucht van tien uur goed door. De laatste 2,5 uur zijn we wakker en mogen genieten van een vliegtuigontbijtje. Rond de klok van negen woensdagochtend landen wij in het zonnige Johannesburg. Ook hier is het erg druk bij de douane, maar na ongeveer een uur zijn wij weer een stempeltje rijker in ons paspoort!

Kennis maken met de reisleider

Koffers ingeleverd bij onze reisleider en dan flappen tappen. Als de groep compleet is gaan we met de bus naar Pretoria. Dit deel zouden we eigenlijk aan het eind van de vakantie bezoeken, maar het is praktischer om het nu te doen. We bezoeken eerst het Voortrekkersmonument. Onze reisleider verteld wat over de geschiedenis van Zuid Afrika. Op naar het huis van Paul Kruger in de provincie Transvaal (je zou bijna denken dat je in Den Haag zit ;-)). Hier rijden we enkel langs, want ze zijn aan het renoveren. Onderweg er naartoe is het eerste wild al gesignaleerd, springbokken en zebra’s. Rondje door de stad en dan gaan we als een speer lunchen. Met recht als een speer, want ook hier is het als in de Cariben. waarom haast hebben als er morgen weer een nieuwe dag is! Na de lunch gaan we door naar onze lodge in Johannesburg.

Getrainde Japanner

Voordat we naar de eerste lodge gaan, maken we nog even een korte fotostop bij het Union building. Dus Robin als een getrainde Japanner met de groep mee voor enkele kiekjes. Na deze korte stop van circa 10 min, gaan we naar Zulu Nyala Country Manor (wie kent het niet?). Rond de klok van half 5 komen we daar aan. Eerst even een lekkere douche en even bijkomen, want vanaf 18:00 uur krijgen we tekst en uitleg over de excursies deze vakantie. We moeten nu al aangeven wat we willen, want het moet geboekt worden. We zullen zien wat we allemaal gaan beleven. Na de uitleg van onze gids gaan we met z’n allen dineren. Het smaakte goed, dus als het de komende 2 weken zo goed blijft smaken.

Na onze eerste nacht in Zuid Afrika

De wekker ging vroeg vanochtend, want het is een reisdag. We gaan naar Graskop. Na het inpakken van de koffers gaan we ontbijten. Dat smaakt ons goed. Brood, yoghurt, vers fruit, het is er allemaal! Het is vanochtend best koud. Bij het uitademen kunnen we gewoon rookwolkjes maken, maar gelukkig het zonnetje schijnt, dus het warmt wel op. We krijgen na het ontbijt een naamkaartje. Jee, daar zijn we blij mee, niet dus, maar goed leert wel sneller de namen van onze groep. We vertrekken vroeg met de bus. We hebben zo’n 500km te gaan, dus wordt een lange zit. Onderweg zien we diverse townships, of zoals ze ze hier noemen, de Mandela huizen. Huizen voor mensen die minder dan 2000 rand per maand verdienen, krijgen een huis van de overheid. Gezien de enorme wachtlijst hiervoor, bouwen de mensen golfplaten hutjes. Ook natuurreservaten zien we langs de snelweg met hier en daar al een springbok.

Tijd voor een bakkie

In Middelburg drinken we een bakkie. Onderweg zien we al enkele struisvogels en neushoorns (zonder hoorn). We gaan straks lunchen bij de boer in Lydenburg. Onderweg mogen we genieten van een prachtig uitzicht. Gezien de winter hier, zijn veel bomen kaal, maar dat maakt het uitzicht er niet minder mooi op. Bijzonder is wel dat de mensen hier van de overheid hun landgrens (boeren en dergelijke) in brand moeten zetten zodat er een kale strook ontstaat, die er in de zomer voor zorgt dat er een ‘brandgang’ is, waardoor het vuur minder snel over zal slaan. Daar zijn ze nu volop mee bezig. Dus overal wordt gecontroleerd en bewust fikkie gestookt. We rijden nu het hoogte gebied in waar het kouder is…maar voor ons is het aangenaam. Lekker zonnetje, strakblauwe hemel, wat wil een mens nog meer?Onderweg worden we nog aangehouden. Het bleek een algehele controle te zijn. Duurde dus weer even voor we verder mochten.

Improviseren met de lunch

In Lydenburg aangekomen gaan we eerst even naar de spar, wat kleine versnaperingen inslaan. Daar krijgen we te horen dat ze de boer niet te pakken hebben kunnen krijgen en er helaas geen eten voor ons klaar staat. Ze hebben de telefoonkabel afgesneden en gejat, dus onbereikbaar. We moeten zelf een lunch regelen. Een groot deel van de groep gaat eten bij Wimpy een soort McDonald’s. Nou jammer dan, maar wij gaan samen met Een ander stel terug naar de spar en halen broodjes en beleg en gaan lekker op een muurtje picknicken en het smaakt goed. Beetje mensen kijken en een broodje eten, niks mis mee.

Pilgrim’s rest

Na de lunch vervolgen wij onze reis naar pilgrim’s rest. Hier is vroeger veel goud gevonden en hier staat nog een klein dorpje. Helaas hebben zich hier nu allemaal winkeltjes en restaurantjes in gevestigd, maar het is bijzonder om te zien. Dit dorpje ligt in de uitloper van de drakensbergen en dat is de hoogste bergketen van Zuid Afrika. Hier hebben we lekker rond gestruind en onze eerste souveniertje bemachtigd. Afdingen is niet onze sterkste kant, maar na onze diverse reizen beginnen we er een beetje handigheid in te krijgen. Ook kunnen we hier heerlijk plaatjes schieten en lekker genieten van de laatste zonnestralen van vandaag.

De reisdag zit erop

Dan brengt onze chauffeur ons naar de eindbestemming voor vandaag: Graskop. We zitten aan de rand van Graskop en de lodge bevind zich aan de rand van een kloof. Ook nu ziet het er hier weer netjes uit. We blijven hier 2 nachten. Omdat we qua eten niet veel kanten op kunnen eten we in de lodge. Het eten valt vandaag een beetje tegen. Het is een buffet en er is weinig keus, eigenlijk is het eten wat de pot schaft. Ze zijn hier gek op zoete aardappel, dus alles is ook zoete aardappel. Na het eten tafelen we nog even gezellig na en om 22:00 uur keren we terug naar het appartement. Het is steenkoud buiten, dus snel het kleine bed in.

Brrr wat is het koud

Na een enorm koude nacht was ik al voor zonsopgang klaar wakker. Robin werd iets minder vroeg wakker, pas om half 7. Ik ging maar foto’s maken van de zonsopgang. Bleek iets minder koud te zijn dan in Johannesburg.

Blyde river canyon

Na het ontbijt vertrekken we naar de blyde river canyon. Onderweg mogen we genieten van een prachtig landschap. Na ongeveer een uurtje rijden zijn we er. Wow wat een prachtig uitzicht hebben we op de kloof! Gewoon even niets zeggen en intens genieten! Dit is zo adembenemend mooi. Hier zijn ook de three rondavels. Deze 3 heuvels lijken op de traditionele hutten hier in zuid Afrika.

De panoramaroute

Na deze sightseeing vervolgen wij onze route verder op de zogenoemde panoramaroute. We gaan naar Bourke’s luck. hier komen de blyde rivier en de treurrivier bij elkaar. Met wat mooie watervallen. Ook hier even een momentje van genieten. De zon brand ondertussen heerlijk op onze bleke huidjes. Lekker tussen de keien struinen, foto’s maken of gewoon even helemaal niets.Om de panoramaroute compleet te maken, brengen we ook nog een bezoek aan god’s window. Dit is het hoogste punt in dit gebied en je kijkt tot ver de vallei in. In de vallei begint ook het krugerpark, waar we morgen onze tentenkamp zullen opslaan. Het is helder vandaag dus kunnen tot ver kijken.

Gewoon picknicken

Na deze stop gingen we naar Graskop om te lunchen. Waar iedereen naar het pannekoekenrestaurant gingen, gingen wij weer lekker picknicken met Het stel waar we al eerder mee lunchte. Lekker op een grasveld en kijken naar de lokale bevolking. Daarna nog wat gestruind door de straatjes en dan naar de lodge waar we ons kunnen gaan voorbereiden op een paar intensieve dagen. Op naar de safari, Kruger here we come!

Tijd voor een pilsje

We waren rond half 5 terug bij de lodge. Aangezien het na twaalven was, hadden we wel een biertje verdiend. Helaas was de bar dicht, dus is Robin samen met een andere man uit de groep naar het dorp gelopen. Langs de flitscontrole op zoek naar de supermarkt, en gevonden. Met twee sixpacks pils op zak, teruglopend naar de lodge. Op de terugweg weer langs de politie, toen zij ons aanspraken ” hè, this is not allowed here. You can go to jail”. Blijkbaar moest het bier in een plastic tas worden gedragen. Dus zij terugrennen naar de lodge en meerdere Usuan Bolts achter ons aan. Na een kilometer waren we hun kwijt en konden we genieten van een welverdiend biertje bij de lodge.

De Afrikaanse barbecue

Vanavond gaan we aan de braai, maar dat blijkt toch wel ff tegen te vallen. ‘t is in buffetvorm en er blijkt te weinig te zijn. Dat mag de pret niet drukken, want we blijven met zijn alle lang natafelen onder het genot van een drankje en haardvuur. Tegen de klok van 11 duiken we ons mandje in.

Krugerpark bezoeken

Vandaag was het dan eindelijk zover, we gaan naar het Kruger park. Maar eerst een ontbijtje scoren. Om kwart voor negen gingen we weg met de bus. Voor de liefhebbers was er nog een cursus koffie brouwen voor beginners geregeld, dus wij mee naar de koffie. Bij de koffieplantage kregen we uitleg over hoe koffie wordt gemaakt, vanaf het moment dat de bonen aan de boom zitten tot het moment van verpakken richting consument. Was allemaal erg leuk en leerzaam. Ter afsluiting hiervan mocht een vers bakkie niet ontbreken. Samen met een heerlijk chocolade cake en speciaal voor Inge een stukje cheesecake. Dit smaakte allemaal prima. Voor thuis in Nederland nog een pak bonen gekocht, kunnen we nog eens terug denken aan hier. Rond de klok van 11 vervolgde onze reis.

Gaan we nu echt?

We stopten bij een klein gehucht (hazyview) met 1,5 winkel voor de lunch. Ik nam een lekkere wrap en Robin een soort tosti, vergezeld met een icetea en een pilsje was de lunch compleet. Vervolgens nog een klein stukje om iets voor 13:00 bij het Kruger park aan te komen. De groep werd over drie kleinere jeeps verdeeld en we reden het park in.

Toch best spannend

Iedereen toch wel een beetje in spanning wat we zouden gaan zien! Zullen we een deel van de big five al zien, of helemaal niets. Het is en blijft de natuur en het zijn allemaal gelukstreffers. We zullen het snel gaan beleven. Onze gids voor vandaag is Floyd. Al snel zien we het eerste beest, een bizon al kost dat wel enige moeite om die te vinden in het toch al dorre Kruger. De winter is droogseizoen, dus weinig regen en kou. Alles ziet er dood uit en hier en daar nog wat groen. Al snel worden de impala’s gevonden. Daar zijn er zoveel van in het Kruger national park (KNP) dat we die zeker nog wel een keer of wat gaan tegen komen. Niet veel verder kwamen we twee zebra’s tegen. De rit vervolgde verder en kwamen daarbij de volgende dieren tegen:
– impala’s
– nijlkrokodil
– brazzameerkat (aap)
– hagedis
– een vogel die lijkt op een grote kwartel
– blauwe gnoe.

Best al een hoop dieren gezien

Voor nog geen vier uur safari mogen we toch wel zeggen dat het een geslaagde dag is geweest. Het meest bijzondere van alles was wel de olifant die heel dichtbij was. De stier stond op nog geen 4 meter van ons vandaan. Ineens kwam hij in beweging en moesten wij van Floyd muisstil zijn en niet bewegen. Het blijven wilde dieren. Deze stier stak vlak voor de auto over. Wat een bijzonder mooie ervaring. Zijn er nog een beetje stil van. Wat is zo’n beest ineens zo immens groot, maar ook waanzinnig mooi. Onze lodge ligt vandaag aan de rand van het KNP. De beesten kunnen dus ook hier op het terrein lopen. Het wordt hier goed bewaakt en er loopt ook steeds een ranger met een flink jachtgeweer en kogels.

De avond valt

Het avond eten laten we ons weer goed smaken. Robin kijkt nog wat van de herhaling van de tour met een paar gezellige sportfanaten. Ik ga nog even in de tent lekker ontspannen. Ja we slapen in een luxe tent!

Vroeg uit de veren

Morgen is het vroeg dag, we worden om 6 uur gewekt en om 7 uur vertrekken de jeeps. We gaan van 7 tot 16:30 uur op gamedrive, is dus op safari! Vandaag ging om 5:30 uur de wekker, want we hadden vandaag de volledige dag gamedrive. Ben benieuwd hoeveel dieren we vandaag zullen gaan spotten. ‘s ochtends vroeg is het hier behoorlijk koud, dus met vie lagen kleding aan gingen we de jeep in. Eerst het pad af van de lodge op naar de ingang van het KNP. Eenmaal toestemming om het park in te gaan gingen we op ‘jacht’.

Vangst van de dag

Het eerste dier voor vandaag is duiker. Al snel gevolgd door vele andere beesten, onze ‘vangst’ van vandaag zijn:
– knobbelzwijn
– hadada ibis
– sunbirds
– krokodil
– veel voor ons onbekende vogels
– gieren
– apen
– koedoe
– nijlpaard
– hoornraaf
– geelsnaveltok
– buffelAl met al weer een geslaagde dag. Van de big 5 missen we er dus nog maar een en dat is de leeuw. Gelukkig mogen we nog een paar keer, dus dat moet goed komen.

Ook off road

We reden niet alleen op de verharde wegen, maar ook ‘off road’. Zeker gezien de droge periode geeft dit een enorme stofbende. Het mooiste van vandaag was de kudde olifanten die voor ons neus overstak. Moeders met jonge olifantjes, zo’n groep wordt ademend hart genoemd. We kunnen niets anders zeggen dan dat we weer op en top genoten hebben. In de lodge aangekomen eerst even opgefrist, want voor ons gevoel zitten we van boven tot onder vol met stof en zand. Bij het huisje wat we nu hebben kan je zelfs in de open lucht douche. Robin kan deze ervaring niet voorbij laten gaan en neemt een heerlijke douche in de buitenlucht!

Muzikale lunch

We eten in groepjes in het restaurant en worden getrakteerd op een Afrikaanse dans met trommels. Voor nu gaan we ons klaar maken voor de reis van morgen. Op naar Swaziland, en dus weer een stempel rijker in ons paspoort.

Lang zal hij leven in de gloria

H is 23 juli en de deze ochtend ging om 7.15 uur de wekker! Vandaag toch wel een bijzondere dag. Robin mag zijn nieuwe leeftijd begroeten in het Kruger. Vandaag vertrekken we naar Swaziland. Voordat het allemaal zover is, eerst Robin feliciteren en zijn cadeautje overhandigen. Een dagje naar Volendam. We vliegen de halve wereld over, maar ook in Nederland valt nog veel te zien. Tijdens het ontbijt wordt er door een groot deel van de groep lang zal hij leven gezongen en wordt door een van de personeelsleden in het zuid Afrikaans toegezongen.

Een reisdag vandaag

Na het ontbijt vertrekken we met de bus richting Swaziland. In de bus wordt Robin nogmaals toegezongen. Bescheiden als hij is had dit niet gehoeven, maar vind het toch wel leuk. Onderweg stoppen we om nog bij een fruitmarkt en lunchen in melane. Dit restaurantje ligt aan de krokodillenrivier, die de grens vormt van het KNP. In dit restaurantje is zelfs nog wat van de familie geerlings te vinden. (we hebben het op de gevoelige plaat gezet). Na de lunch vertrekken we echt naar Swaziland, waar we nabij de hoofdstad een nachtje zullen doorbrengen.

Van de hak op de tak

Terwijl wij dus braaf in het bussie zitten en iedereen vandaag een inkakdagje heeft (tja het is stil en de helft ligt tegen zijn partner aan te slapen) vertelt onze reisleider rouston, voor ons onder elkaar crouton, wat over Swaziland. Hij springt van de hak op de tak, want onderweg wil hij ook vertellen dat de bananenbomen links en rechts staan, eveneens de papaja en de avocado en de sinaasappel. Wij genieten maar gewoon van het uitzicht, dat is al adembenemend zat. 😉

Grenscontrole

Eenmaal bij de grens aangekomen moeten we ons paspoort openen op de pagina waar de meest recente stempel staat, die van zuid Afrika dus… Geen lastige vragen deze keer en mochten zo door wandelen naar niemandsland. Op naar de volgende controle post. Nou zo snel zijn we nog nooit een land ingekomen. Paspoort open op een willekeurige bladzijde en hopla we mogen naar Swaziland! Dit is echt bizar! Bussie in en rijden maar.

De confrontatie

Gelijk worden we geconfronteerd met de enorme armoede hier. Huisjes gebouwd van riet en klei, mensen die maar €1,– per dag te besteden hebben en dus met het gezin maar 1 maaltijd per dag kunnen benuttigen. Daar wordt je dan even met de neus op de feiten gedrukt. Dan hebben wij het maar veel te goed.

De toeristische route

Corrie, onze buschauffeur ( ja het is een man) neemt deze keer niet de korte route maar de lange route, omdat deze route veel mooier is. We rijden door de bergen en langs een enorm stuwmeer waar ook even de Japanner uitgehangen mag worden. Vandaag is het een bewolkte dag, maar met een Graad of 20 nog zeer aangenaam, komt bij de fotostop het zonnetje moeizaam door. Maar maakt de plaats hierdoor misschien alleen nog maar mooier. Het is inmiddels al tegen de klok van vier en nog steeds niet op de eindbestemming, maar we zijn er bijna…

Traditionele huisjes

Eenmaal bij onze lodge aangekomen ziet het er super uit. Huisjes in de vorm van de traditionele Afrikaanse huisjes en zijn dus met riet gedekt. Een mega bed, ja we hoeven het bed voor Robin niet te verlengen, een prachtige badkamer. De ambiance is super. We hebben even 2 uurtjes voor ons zelf!

Het diner

Om 7 uur is het tijd om te eten. Het wordt ons afgeraden om de sla te eten. Een groepje Hollanders die hier al een paar dagen zit, zijn er ziek van geworden. Nou vind alles best, maar ga niet de hele reis op een toilet zitten. Verder smaakt het eten goed en onder het genot van een wijntje en een biertje kletsen we gezellig met de mensen uit de groep.
Naast de mensen uit zuid Holland (wij natuurlijk en de mensen uit delft, vlaardingen, Dordt en schipluiden) komen ze ook uit de grensstreek van Limburg Brabant. Morgen moeten we om 8 uur bepakt en bezakt weer in de bus zitten en dus om 6 uur ons café de bedstee weer uit moeten wordt het tijd voor meneer de uil: oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker allemaal!

Zaterdag lees je deel twee van onze rondreis in zuid Afrika.

Please follow and like us: